Constanta - Vorkstaart Plevier, Hoppen, Roodpoot Valk en Griel

22 juni 2018 - Constanta, Roemenië

Vanmorgen ging de wekker weer om 04:15.

We beginnen vandaag op een zoutvlakte waar de Vorkstaart Plevier zijn rustplaats heeft.

Dag 07 - Vorkstaart Plevier 1Na een ritje van 20 minuten komen we daar aan en maken we ons klaar. Dit keer nemen we alleen de camera's en statieven mee. Verder draagt Zoltán een aantal matjes om op te zitten.

Dag 07 - Vorkstaart Plevier 2De eerste Vorkstaart Plevier hebben we al snel binnen. Het valt echter niet mee om dicht in de buurt te komen. Na 2 uur hebben we verschillende Vorkstaart Plevieren kunnen fotograferen.

Na een korte break bij de auto, gaan we op zoek naar Baardmannetjes. Dag 07 - jonge BaardmanAl snel hebben we een groep gevonden aan de kant van de weg. Dit zijn voornamelijk jongen van dit jaar. Al lopend gaan e richting de brug. Hier zouden Groene Boomkikkers moeten zitten. Ik zie ze niet totdat Zoltán mij er 1 aanwijst. Ze blijken nog geen 2 cm groot te zijn !?!. Vandaar dat we er nog nooit 1 hebben gezien. Dacht namelijk dat ze toch wel 5 cm waren.

Dag 07 - Boomkikker 1De eerst 2 zitten redelijk buiten ons bereik, de telelens krijgt ze niet in focus en voor de macro zitten ze te ver weg. Gelukkig kan onze reisgenoot er nog 2 vinden die op een beter bereikbaar plek zitten. Dag 07 - Boomkikker 3

Als we klaar zijn met de boomkikkers, pakken we onze spullen weer in en rijden we richting de nestkasten voor de Hop. Hier willen we vanmiddag een paar uur gaan zitten, maar dan moeten we wel weten of ze hier aan het broeden zijn. Gelukkig zien we al snel beweging rond de nestkast, dus kunnen we met een goed gevoel terug naar het hotel.

Na een paar baantjes in het zwembad (het lijkt wel vakantie) en een koude douche, gaan we naar de eetzaal voor de lunch.

Na de lunch maken we ons weer klaar voor de 2de fotosessie van vandaag.

Dag 07 - HopOmdat het best wel bewolkt is geworden, gaan we een half uurtje eerder weg. We beginnen bij de Hop waar we vanmorgen even zijn wezen kijken. Hier zetten we de tentjes weer op en binnen 10 minuten zit de Hop al voor de lens. Binnen 30 minuten komt ze 3 keer langs.Dag 07 - Balkan kwikstaart

Omdat we het plaatje binnen hebben, zetten we de tentjes een paar meter naar voren om een nog mooier plaatje te maken. Als de Hop zich hier niet aan stoort, blijft ze gewoon komen, anders gaan we weer naar achteren. Gelukkig komt de Hop al snel weer gewoon langs om de jongen te voeren, dus kunnen we blijven staan.

Om 18:00 uur hebben we onze plaatjes binnen en pakken we de spullen weer in.

Het plan is om terug te gaan naar de drinkplaats van de Roze Spreeuw, maar Zoltán stelt nog even een kleine omleiding voor. Hij weet een plek vaar de Griel wel een aan het broeden is en dat is maar 15 minuutjes omrijden.

Dag 07 - Roodpoot Valk in aktieAls we daar aankomen zien we niet alleen een aantal Grielen, maar ook verschillende Rootpoot valken. Die eten, anders dan de Torenvalk, voornamelijk insecten. Dag 07 - Roodpoot ValkEn in dit veld lijkt het gras wel te leven van de sprinkhaantjes. Het vrouwtje Rootpootvalk is dan ook zo druk met eten vangen, dat de ons helemaal vergeet. Dit geeft ons de kans om mooie opnames te maken.

Dag 07 - GrielOok de Griel laat zich prachtig fotograferen en we verlaten dan ook met volle kaartjes het veld. Leuk zo'n omweg.

Tot slot gaan we naar 1 van de drie drinkplaatsen van de Roze Spreeuw.  Helaas lukt het hier niet om foto's te maken. Zelfs niet van onder de auto (plat op je buik, naaste de auto en dan onder de auto door schieten)

Dag 07 - Bonte TapuitWe krijgen nog wel even de Bont Tapuit voor de lens, maar dan is het licht echt op.

Voldaan gaan we terug naar het hotel.

Na een goede maaltijd en een waanzinnig dessert, gaan we naar de kamer. Nog even de spullen inpakken, want morgen nemen we afscheid van Zoltan. Hij gaat met onze reisgenoot naar Boekarest en wij gaan door naar Transsylvanië. Truste!