Paro - Kathmandu

28 november 2019 - Kathmandu, Nepal

Vanmorgen kunnen we voor het eerst uitslapen, maar we zijn allebei rond de gebruikelijke tijd wakker.

We hoeven pas om 11:00 uur weg, dus gebruiken de extra tijd om op ons gemak te ontbijten. Na het ontbijt gaan we terug naar de kamer. Nog even de laatste spullen inpakken en dan kan ik eindelijk een begin maken met het uitzoeken van de vlinders.

Om 10:45 uur lopen we richting het hoofd gebouw. We moeten nog even uitchecken en de rekening van de biertjes betalen. Ik zal de 650ml flessen Druk 11000 missen.

Dan is het tijd geworden om naar de luchthaven te gaan.

Als op de luchthaven aankomen, lijkt deze uitgestorven. We nemen afscheid van onze gids en chauffeur met de belofte om voorjaar 2021 terug te komen.

Dag 17 - Time to leave the countryDag 17 - Het vliegtuigDag 17 - On-board catering?

In de vertrekhal heerst een serene rust. Geen lange rijen en geen wachttijden. Helaas lukt het niet om een raam stoel te krijgen. En volgens mij zitten we ook aan de verkeerde kant van het toestel om de Himalaya te zien.

Nu is het een kwestie van onze tijd uitzitten totdat we aan boord kunnen.

Tegen 13:00 uur mogen we aan boord. Het lukt ons om als een van de eerste aan boord te zijn. Ruimte zat voor onze tassen. Er blijkt een hele groep Chinezen op deze vlucht te zitten en ze hebben allemaal een raam stoel aan de Himalaya kant gereserveerd. Vandaar dat dat ons niet meer lukte.

De vlucht verloopt verder soepel en zonder turbulentie. De maaltijd zit in hetzelfde doosje als op de heenreis, alleen de inhoud is iets beter.

Als we aankomen op de luchthaven van Kathmandu moeten we eerst het visum regelen. We gaan ervanuit dat we een "gewoon" visum voor 30 dagen moeten aanvragen ($30,-- per persoon), gezien we hier langer dan 24 uur zullen zijn.

Bij de balie waar je je visum moet betalen, blijkt dat we voldoende hebben aan een transit visum a $5,-- per persoon. Dat is dus een meevaller. Bij de balie waar we het uiteindelijke visum in ons paspoort krijgen, moeten onze tickets voor morgen nog wel even laten zien, maar dan is het Transit visum approved.

Dit alles duurt zo lang dat onze bagage al van de band is gehaald. Nog snel even een kar regelen en we kunnen naar buiten. Natuurlijk checken ze nog even of we onze eigen bagage hebben gepakt en we staan buiten.

Het duurt even voordat we onze transfer hebben gevonden. Waarschijnlijk had hij verwacht dat we later zouden zijn.

Bij het hotel aangekomen, zit Sunil al op ons te wachten. Onder het genot van een kop zwarte thee, praten we bij.

Hij was 3 jaar geleden, toen wij hier de laatste keer waren, druk bezig om dit hotel te openen. Nu is hij het aantal kamers aan het uitbreiden.

Voor morgen heeft hij een foto-trip geregeld in de omgeving van Kathmandu.

Onze kamer is lekker ruim en er staat een enorm 2-persoons bed in.

Omdat we een enorme trek hebben in een hamburger en er maar 1  in Kathmandu zit, zet Sunil ons af bij de KFC buiten Thamel. Na uitdrukkelijke instructies hoe we weer in Thamel komen, laat hij ons achter.

De kipburger smaakt hemels na 2 weken rijst met groenten. Na het eten, lopen we weer richting Thamel. Gelukkig hoeven we maar 1 keer de hoofdweg over te steken, want dat is hier met gevaar voor eigen leven.

Terug in Thamel gaan we op zoek naar een boekwinkel. Ik wil kijken of we een vlinderboek kunnen vinden voor deze regio..

Dag 17 - Biertjes in ThamelDag 17 - Ons hotel in Kathmandu

Bij de 2de winkel die we inlopen is het al raak en binnen een uur heb ik 2 vlinderboeken en hebben we "ons pleintje" ook gevonden. We hebben tijdens verschillende bezoeken aan Thamel hier in de buurt geslapen en hier zit 1 van de beste restaurants van Thamel. Omdat we nog vol zitten van de burger, kiezen we voor een koude Everest. Het lekkerste bier van Nepal.

Voordat we teruglopen naar het hotel, kopen we nog 2 biertjes en iets te snacken in de supermarkt aan de overkant.

Weer terug in het hotel, regel ik een strijkijzer en strijk ik de reiskleding voor morgenavond. Daarnaast leggen we een setje klaar voor het fotograferen van morgen en voor de overnachting in Doha.

Dan is het tijd voor een biertje en om te gaan slapen.