Oude Tower hide en Kleine klapekster

1 juli 2021 - Hortobágy, Hongarije

Na een plak-nacht waarin we zelfs de airco hebben aangezet, staan we om 04:00 uur alweer bij de auto.
Aan de plassen op de weg is te zien dat het heeft geregend. De hut is bekend terrein en het lijkt wel alsof dezelfde vogels hier nog zitten. Helaas is het bewolkt en bijna fris.

Dag 08 - Rise & shine

Rond 07:30 uur horen we ineens vreemd getik. Het komt niet uit 1 van de vele nestkasten die aan de hut hangen, maar gewoon regen.
Na een uurtje begint de zon voorzichtig weer te schijnen. Langzaam komen de eerste, zeiknatte, vogels weer voor de hut.

Dag 08 - Roodpootvalk (m) - Red-footed Falcon (m)Dag 08 - Hop - HoopoeDag 08 - Roodpootvalk (v) - Red-footed Falcon (f)

Langzaam aan zien we meer soorten en we krijgen zelfs een Zwarte Roodstaart op een van de takjes. Net voor 10:00 uur komt Josef ons weer halen na een geslaagde ochtend.

Dag 08 - Torenvalk - Common kestrelDag 08 - Zwarte roodstaart - black redstartDag 08 - Scharrelaar - Roller

Na een welverdiend ontbijt, slapen we beide bijna 1 1/2 uur. Het extreem vroege opstaan begint zijn tol te eisen. Na de lunch maken we ons weer klaar voor de volgende sessie. Het lijkt wel werken!

Om 15:30 rijden we richting de locatie waar we eerder deze week het nest van de Kleine Klapekster hebben gezien. Josef heeft hier al een paar voorbereidingen getroffen en bij aankomst zien we de Klein Klapekster als op het door hem geplaatste takje zitten. We dan dus snel aan de slag om het schuiltentje klaar te maken, nog een paar takjes te plaatsen en de camera's op te stellen.

Dag 08 - Stetting bouwen en schuiltentje klaarmaken

Daarna begint het grote wachten....

Om 18:00 uur geven we bij Josef aan dat hij ons om 19:00 uur kan ophalen. We zitten al een paar uur naar 3 lege takken te staren en er is geen enkele beweging (ook nier van andere vogels). Rond 19:00 uur is het licht echt prachtig en beginnen we geluiden te horen die lijken op een Naderende Kleine Klapekster. Snel een appje naar Josef met de vraag of het 15 minuutjes later kan. Als die 15 minuutjes om zijn, beginnen we alvast met het opruimen van het camouflage net aan de binnenkant.

Dan kijk ik opeens naar buiten...en daar zit hij. Snel Wim aangetikt en zelf een paar plaatjes geschoten. Daarna snel een appje naar Josef dat hij moet wachten en weer verder met plaatjes schieten.

Dag 08 - Kleine klapekster - Lesser grey shrike

Gelukkig ziet Josef mijn bericht op tijd en kunnen we rustig fotograferen.

Al de kleine boef is vertrokken, seinen we Josef in en komt hij ons alsnog halen.

Pffff, wat een werk voor een paar foto's, maar mooi dat het is gelukt.

Weer terug in de lodge, frissen we onszelf even op voordat we gaan eten. Morgen hoeven we niet zo belachelijk vroeg op (05:00 uur), dus kunnen we een beetje "uitslapen"