Van Muktinath naar Kagbeni 2.800 meter

10 maart 2011 - Kagbeni, Nepal

Vanmorgen hebben we ons bijna verslapen. Wim maakte me om 06:15 uur wakker en we hadden om 07:00 uur met Sanu afgesproken. Gelukkig had hij vandaag ook geen haast.

Na een kop thee zijn we naar Thiru Saligramam gelopen. Dit complex is belangrijk voor Hindoes en Boeddhisten. In de Boeddhistische tempel brandt een heilige vlam die op stenen, water en aarde brandt. Vanaf de tempel heb je een prachtig uitzicht over Muktinath en de omliggende bergen.

Dag 13 - uitzicht vanaf Thiru Saligramam  Dag 13 - Thiru Saligramam  Dag 13 - bellen

Na het ontbijt hebben we onze spullen gepakt en zijn we richting Kagbeni gelopen. Dag 13 - weverijOnderweg heb ik een kleurige, handgeweven sjaal gekocht bij een dame die voor haar huis zat te weven. We volgen de Muktinath vallei en passeren kleine dorpjes.

Onderweg genietend van het prachtige uitzicht. Dag 13 - Je blijft genieten van het uitzichtWe lopen zo veel mogelijk van de weg af, maar op sommige stukken is dat niet mogelijk. Na 2 uur lopen, kunnen we Kagbeni vanaf de hoofdweg, in de diepte zien liggen. Wat je dan voornamelijk opvalt, zijn de groene velden rond de stad en de natuurlijke grens met Mustang.

Dag 13 - KagbeniMustang kan je alleen bezoeken met een speciale vergunning. De kosten hiervoor zijn op dit moment usd70 per persoon/per dag met een minimum van 10 dagen (= usd700). De afdaling naar Kagbeni gaat via een steile zigzag weg en kost ons 1 uur. Gelukkig kan je hier en daar een stukje afsnijden.

Eenmaal beneden merk je pas goed hoe hard het hier waait. Volgens Sanu is dit normaal en is rond Jomsom nog erger. Na een trage lunch, 45 minuten wachten op 2 sandwiches, zijn we met Sanu naar het Sakya klooster gegaan. Het klooster is eeuwen oud en ziet er een beetje vervallen uit, maar is het bezoek wel waard.

Dag 13 - op de grens met Mustang

De rest van Kagbeni geeft je het gevoel alsof je in een tijdmachine bent gestapt.

Dag 13 - Yak Donalds

Het oude deel van de stad doet erg middeleeuws aan.

Nadat we onze rugzakken hebben herpakt, gaan we naar Yak Donalds voor een kopje thee.

Dit restaurant is geheel in de stijl van Mc Donalds ingericht, maar een Big Mac hebben ze er niet. De rest van de tijd gebruiken we om de batterijen weer eens goed op te laden. Met 2 stopcontacten op de kamer gaat dat lekker snel.