Lhasa; bezoek aan het Ganden klooster

4 mei 2005 - Lhasa, China

Dag 12 - Onderweg naar het Ganden KloosterVandaag zijn we met bijna de hele groep per bus naar het Ganden klooster gereden.

Dit klooster ligt 63 km ten westen van Lhasa verborgen tussen de bergen op een hoogte van 4.500 meter. De rit neemt ongeveer 1,5 uur in beslag en vooral het laatste stuk naar boven gaat bijna stapvoets.

Dag 12 - Het Ganden Klooster -5-Het klooster is door de Chinezen verwoest, maar men is met man en macht bezig om het klooster in zijn oude glorie te herstellen.

Er zijn rond het Ganden klooster 2 kora's; de lage en de hoge route. Wij hebben zelf de hoge kora gelopen met het hoogste punt op 4.550 meter.Dag 12 - Gebedsvlaggen ophangen bij het Ganden Klooster

Onderweg naar de top hebben we ook onze gebedsvlaggen opgehangen. Hopelijk brengen ze ons allen een beetje geluk.

Dag 12 - Zicht op het Ganden Klooster -2-Het uitzicht vanaf die top is overweldigend en als je het geluk heb (zoals ik) om daar alleen te zitten, zou je er bijna religieus van worden.

Terug in Lhasa zijn we met z'n alle naar een restaurant gegaan waar je de lokale lekkernijen zoals de beroemde boterthee kan proeven.

Dag 12 - De JokhangDit spul dat je de Tibetanen de hele dag ziet drinken is voor ons niet te pruimen.

Het is gemaakt van Jakboter met Soda en nog wat ingrediënten. Het ziet er een beetje uit als Champignonsoep, maar dan zonder champignons.

Dag 12 - Barkhor SquareBuiten boterthee konden we ook een lokaal bier proeven. Dit deed me een beetje denken aan het maisbier uit Bolivia, maar dan lekker koel.

Tijdens het eten voeren lokale dansers een show op. Hoogtepunt was de enorme dansende Yak die de hele zaal doorging.

Is niet echt ons ding, maar het is een leuke manier om een avond met de groep door te brengen.