Laatste ochtend vlinderen in de Zemplén en New Towerhide

27 juni 2021 - Hortobágy, Hongarije

De wekker gaat vandaag weer om 05:30.

Om iets na 06:00 uur lopen we de deur uit. We hebben dan al een groot deel van onze spullen ingepakt.

Dag 04 - Grauwe Klauwier - Red-backed shrikeDag 04 - vlinderen tussen de wijnveldenDag 04 - Ready to rock & roll

We beginnen de ochtend op de helling van 1 van de vele wijngaarden. Als we net uit de auto zijn gestapt, heeft Wim de eerste nieuwe vlinder soort al te pakken.

Dag 04 - Oostelijk tijmblauwtje - Eastern baton blueDag 04 - uitzicht over de wijnveldenDag 04 - Zwartsprietdikkopje - Essex skipper

Verder valt het hier op het gebied van vlinders een beetje tegen.

Na een halfuurtje gaan we terug naar de auto en rijden we terug naar het vlinder veldje van gisterochtend. Ook daar valt het een beetje tegen, maar hier zitten een stuk méér vlinders.

Dag 04 - Kleine goudsprinkhaan - Small Gold GrasshopperDag 04 - Witbandzandoog - Great Banded GraylingDag 04 - Macro fotografie doe je zo

Gelukkig krijg ik een herkansing met de Witbandzandoog die ik gisteren heb gemist.

Vanaf het vlinder veldje is het een paar minuten naar het hotel. Hier ontbijten we nog even voordat we de spullen pakken en richting Debrecen rijden. Omdat we voldoende tijd hebben, nemen we de toeristische route. We ontkomen er dus niet aan om per pont 1 van de zijtakken van de Donau over te steken.

Dag 04 - schipper mag ik overvaren -1-Dag 04 - schipper mag ik overvaren -2-

Als we na anderhalf uur rijden aankomen, stoppen we eerst bij een supermarkt voor een aantal flessen water. Vervolgens rijden we naar het ons zo bekende hotel. Het welkom is warm en we kunnen kiezen uit een kamer met airconditioning of de grote kamer waar we tijdens een vorige reis hebben geslapen. Gezien de weersvoorspelling gaan we voor de airco. Als we ons hebben geïnstalleerd, lopen we naar het hoofdgebouw voor de lunch. Daarna hebben we eigenlijk wat tijd voor onszelf.

De afgelopen dagen ben ik erachter gekomen dat mijn laptop gekke dingen doet als ik de R5 er direct op aansluit. Bij het importeren van de foto's van vandaag, blijft Lightroom weigeren en als ik een error krijg en het kaartje weer in m'n camera steek, geeft deze ineens aan dat er geen foto's op staan. Even vrees ik al mijn foto's kwijt te zijn. Gelukkig blijkt het een setting in de camera te zijn die bij het verwijderen van de 1ste kaart overschakelt naar de 2de.

Als ik ben bijgekomen van de schrik, maken we ons klaar voor onze eerste hut; de nieuwe Tower hide. Hier zijn een aantal Torenvalkjes en Roodpootvalkjes aan het broeden. Omdat 1 van de Torenvalk nesten op uitvliegen staat, beginnen we hier.

Dag 04 - New Towerhide - De torenvalk komt wel erg dichtbijDag 04 - Roodpootvalk (vrouw) - Red-footed Falcon (female)Dag 04 - Torenvalk in vlucht - Common kestrel in flight

Dit geeft ons ook een goede gelegenheid om e.e.a uit te proberen met de nieuwe camera. Al verrassing krijgen we ook nog bezoek van 2 jonge Wielewalen.

Dag 04 - Macro van de Torenvalk - Common kestrel with 100 mm macroDag 04 - Jonge Wielewaal - Juv. Eurasian Golden OrioleDag 04 - zonsondergang gezien vanuit de hut

Als we weer terug zijn in het hotel gaan we direct door naar het hoofdgebouw. Hier eten we samen. We zijn momenteel namelijk de enige gasten. Na het eten gaan we naar onze kamer en bereiden ons voor op de ochtend sessie van morgen