Kathmandu en vlucht naar Doha

29 november 2019 - Doha, Qatar

Na een overvloedig ontbijt in het hotel, maken we ons klaar voor het programma van vandaag.

Dag 18 - Ontbijt

We rijden per jeep naar het oosten van de stad en belanden al snel in een enorme verkeersopstopping.

Uiteindelijk doen er er 1 uur en 45 minuten over om bij de ingang van het Naudhara Community Forrest te komen.

Dag 18 - Ingang van Phulchowki NP

Als we bij de voet van Mount Phulchowki aankomen, kopen we een toegangsticket van 100 rupees per persoon. Dan beginnen we aan de rit naar de top van de berg. Een rit van 12 kilometer over een smalle en hobbelige weg.

Als we de top hebben bereikt. Zitten we op ruim 2.700 meter hoogte.

Er is op de top een kleine militaire basis, omdat zich hier o.a. de communicatie zenders voor de luchthaven van Kathmandu zich bevindt.

Dag 18 - hoogste punt van Mount PhulchowkiDag 18 - Mount Phulchowki

Vanaf hier heb je een waanzinnig uitzicht over de stad en de omliggende toppen van de Himalaya.

Dag 18 - Wim en Carolien op Mount PhulchowkiDag 18 - Uitzicht over KathmanduDag 18 - Uitzicht vanaf Mount Phulchowki

De komende uren dalen we vanaf dit punt af.

Om 12:30 hebben we 3 kilometer afgelegd en is het tijd om per auto verder te gaan. De volgende stop is de Botanische tuin van Kathmandu.

Dag 18 - Ingang van de Botanische tuin van KathmanduDag 18 - Schoolkinderen in de Botanische tuin van Kathmandu

Daar aangekomen zien we héle grote groepen met scholieren lopen die de botanische tuin ingaan. Het blijkt dat schoolgaande kinderen hier op vrijdag een culturele dag hebben en een museum oid bezoeken. We eten hier onze packed lunch op en maken een rondje door de tuin, maar ook hier komen we niet aan fotograferen toe. Als we een leeg bankje vinden om even uit te rusten, worden we omsingeld door een groep kinderen die van alles over ons en onze camera's willen weten. Om 14:00 uur is het tijd om terug te gaan naar het hotel.

Op de weg naar het hotel belanden we ook weer in een verkeersinfarct en we doen er dan ook bijna 1,5 uur over om bij het hotel te komen. We hebben nog 2 uur voordat we naar de luchthaven gaan, dus halen we nog een paar biertjes voor op de kamer. Nog even douchen en de laatste spullen inpakken en we zijn klaar voor de reis.

De luchthaven is redelijk rustig totdat we bij de incheckbalie van Qatar Airways komen. Gelukkig hebben we een upgrade en kunnen we bij de business class inchecken. Voor ons in de rij staat een enorm pakket op een kar. Als ze die willen inchecken en het beeld op de band willen zetten, worden deze passagiers even apart genomen. Wim mag nooit meer klagen dat ik te grote souvenirs meeneem. Gelukkig mogen we hier wel gebruikmaken van de lounge. We raken hier al snel aan de praat met 2 dames uit Nieuw Zeeland. De tijd vliegt voorbij en we moeten ons bijna haasten om door de security check te komen. Bij de dames kan ik bijna zo doorlopen, maar Wim belandt in een enorme rij. Gelukkig kunnen we meteen doorlopen naar de gate, waar we bijna direct aan boord kunnen.