Van Iquique naar San Pedro de Atacama (via Calama)

29 oktober 2013 - San Pedro de Atacama, Chili

Vandaag gaat de wekker al om 06:00 uur. Snel onder de douche en de laatste spullen inpakken. Nog even een snel ontbijt en om 07:20 uur staan we buiten op de bestelde taxi te wachten. Maar op de afgesproken tijd is er nog taxi te zien, dus houden we er maar 1 aan. Na een korte rit komen we aan bij het Turbus-busstation van Iquique. De loketten zijn nog gesloten waardoor nog geen gelegenheid heb om de reservering voor de bus van Calama naar San Pedro te wijzigen. Ik verwacht dat we hiervoor nog voldoende tijd hebben in Calama.

Precies 10 minuten voor vertrek komt de bus het busstation binnenrijden en binnen die 10 minuten wordt alle bagage ingeladen en zit een alle passagier klaar voor vertrek. De stoelen die we hebben geboekt zijn luxer dan de gemiddelde  vliegtuigstoel.

Na een uur of 3 langs de kust rijden, gaat de bus richting de bergen. Plots stopt de bus en beginnen de overige passagiers de bus te verlaten met al hun handbagage. We gaan hier dor een soort van security check, waarbij alle bagage uit de bus door de x-ray moet en als de bus vrij is gegeven mogen we onze bagage weer in het ruim leggen en mogen we allemaal ook weer instappen.

Na een busrit van 6,5 uur komen we eindelijk aan in Calama. Ik heb in de tussentijd bijna een heel boek gelezen en moet toch wel een keer naar het toilet. Er is wel en toilet in de bus, maar die ervaring sla ik liever even over.

Als we alle bagage hebben opgehaald en een toilet break hebben gehad, ga ik in de rij staan bij het TURbus loket om de reservering te wijzigen. Ik heb bij de originele reservering een ruime overstap van 3,5 uur gehouden, maar er gaat nog een bus eerder naar San Pedro en die had vanmorgen nog stoelen vrij. Al voorbereiding had ik de vragen al in het Spaans opgeschreven, rekening houdend met het gebrekkige Engels in Chile.

Als ik aan de beurt ben, vraag ik of de dame Engels spreekt en als het antwoord nee is, laat ik mijn vertaalde vragen zien. De vertaling blijkt weer goed te zijn en we worden omgeboekt naar de bus van 15:45 uur.

Dan is het nog een rit van 2 uur naar San Pedro de Atacama. Als we eindelijk aankomen op het busstation van San Pedro, verwachten we een taxi te kunnen nemen naar het hotel. Maar die zijn er niet en er zijn ook geen straatnaamborden of mensen om het te vragen. Na een minuut of 5 komen we een dame tegen die ons kan vertellen waar we nu zijn. Gelukkig zijn we al die tijd wel de goede kant opgelopen. Als we de hoofdstraat vinden, is het hotel ook zo gevonden. Alle kamers zijn rieten hutjes die in een prachtige tuin staan. Onze hut ligt naast het zwembad en heeft een terrasje met een tafel en 2 stoelen.

Omdat het hotel vlak naast de hoofdstraat ligt, gaan we ook maar meteen op pad om een aantal tours te boeken. De meeste touroperators bieden dezelfde tours aan (tegen ongeveer dezelfde tarieven), dus keuze genoeg. Het eerste kantoor wat we proberen, geeft ons niet echt een welkom gevoel, dus op naar de volgende. Daar worden we welkom geheten door een goed Engels sprekende heer, die ons help met het vullen van de 2,5 dagen die we hier zijn. Omdat we morgen niet weer vroeg op willen, boeken we voor morgen een tour naar Valle de la Luna die in de middag vertrekt. Voor overmorgen boeken we de Lagunas Altiplancas en voor de laatste ochtend de tour die je hier moet doen: Geyser del Tatio.

Door die tour naar Geyser del Tatio zijn we wel weer genoodzaakt om onze bus reservering te wijzigen naar een latere bus. Anders hebben we maar een uur tussen het officiële einde van de tour en het vertrek van de bus. Dat is een mooi klusje voor morgen.

Na een heerlijke maaltijd bestaand uit een 2-persoons pizza per persoon en een biertje, gaan we voldaan terug naar de kamer. Lekker slapen en morgen geen wekker!