Hoppen en Scharrelaars

28 juni 2021 - Hortobágy, Hongarije

De wekker gaat vandaag al om 04:10. Om 04:30 staan we klaar voor Josef.

In een klein halfuurtje rijden we naar de Oude Eagle Hide.

Deze ligt in de buurt van de Well Hide. Hier zit momenteel een koppel Hoppen te broeden.

De uitdaging is hier het tegenlicht, maar dat geeft wel een mooi effect.

Eenmaal geïnstalleerd zit de Hop al snel in de boom met een wormpje, maar bij het nest landen, doet hij niet

Dag 05 - Hop met tegenlicht - Hoopoe with backlightDag 05 - Koekoek - Common Cuckoo

Wel krijgen we bezoek van een jonge Koekoek. Helaas is de rest van de ochtend erg rustig.

Dag 05 - Hop met voedsel - Hoopoe with foodDag 05 - Jonge Tapuit - Juv. Northern Wheatear

Na een laat ontbijt, siësta en lichte lunch, gaan we om 15:30 uur richting de Scharrelaar Hut.

Daar aangekomen, bereiden we ons voor op een warme sessie.

De Scharrelaars broeden in een uitgeholde boomstam en de eerste eieren zijn recent uitgekomen.

Al snel komt de eerst scharrelaar voedsel brengen voor de kleintjes, maar al snel begint hij/zij op het raam in te vliegen. Niet 1 keer per ongeluk, maar moedwillig. Hij/zij ziet zichzelf in het spiegelglas en denkt dat het een concurrent is.

Het wordt nog spannender als er echt een concurrent op de setting verschijnt.

Deze probeert zich toegang te verschaffen tot het nest en dat zouden de jong met de dood moeten bekopen.

Dag 05 - Scharrelaar in de verdediging - Roller defending the nestDag 05 - Scharrelaar - Roller

De ouders verdediging hun nest vol overgave. Gelukkig lukt het na een paar uur om de indringer te verdrijven en is er weer aandacht voor het voeren van de jongen.

Dag 05 - Scharrelaar met voedsel - Roller with foodDag 05 - Scharrelaar met voedsel - Roller with food -2-

Tegen de tijd dat we worden opgehaald zijn onze camera's en wijzelf aardig oververhit.

Daarnaast heel wat foto's om uit te zoeken.

Weer terug in het hotel nuttigen we een laat diner met een welverdiend biertje