Van Gyanze naar Shigatse

9 mei 2005 - Shigatse, China

Dag 17 - Landarbeiders onderweg naar Shigatse -1Vandaag geen hoge passen en imposante bergen maar een rit van 90 kilometer naar Shigatse.

Onderweg komen we lang enorme stukken landbouwgrond waar de Tibetanen druk waren met het bewerken van de grond.

Dag 17 - Landarbeiders onderweg naar Shigatse -2Er zijn hier geen tractoren en andere moderne hulpmiddelen. De ploegen worden voortgetrokken door prachtig ingespannen Yaks. Dit levert natuurlijk heel mooie plaatjes op.

In Shigatse kregen we ook voor het eerst te maken met het fenomeen hoogteziekte.

Een andere groep zat al een paar dagen vast in Shigatse omdat een van de mensen uit de groep in het ziekenhuis lag met hoogteziekte.

Dag 17 - Kora rond het Tashilhunpo klooster -1In Shigatse kan je een bezoek brengen aan het Tashilhunpo klooster. Waar hebben ze hier geen klooster...Dag 17 - Kora rond het Tashilhunpo klooster -6

Rond het klooster is een 8 kilometer lange kora (een pelgrimsroute). Samen met een handje vol pelgrims hebben we kora gelopen met een site trip naar de ruïne van Dzong en daarna weer terug via de markt.

Dag 17 - Carolien en de NonnenOnderweg werden we aangesproken door 2 nonnen die met mij op de foto wilden. We gaan proberen om de foto op te sturen, maar of hij aankomt is de grote vraag.

Dag 17 - Gebedsvlaggen bij Shigatse DongOmdat we hier de laatste gelegenheid hadden om te pinnen, wilden we hier onze snel slinkende voorraad Yuans nog even aanvullen. Na 6 ATM’s op rij geprobeerd te hebben, hadden we nog geen geld.

Uiteindelijk zijn we per taxi naar een ATM gereden waarvan de tourleader ons garandeerde dat die wel zou werken. Gelukkig accepteerde die ATM mijn Visa-kaart en kregen we geld.