Draaihals sessies en vlinderen in de Zemplén

25 juni 2021 - Erdőhorváti, Hongarije

Na een plakkerige nacht, met maar een paar uur slaap, gaat de wekker  om 04:30 uur alweer.
Om 05:00 uur staan we buiten en wachten we op Jano. Eenmaal in de auto zetten we koers naar de tijdelijk opgezeten schuilhutjes bij de nestkast van de Draaihals. Janos en de gids hebben net de setting op de locatie in orden gemaakt en hebben daar zelf moeten wachten i.v.m zware wind en onweer.
Bij de locatie aangekomen, moeten we het laatste stuk lopen en dan staan we onder een prachtige oude eik in een prachtig grasland.

Dag 02 - Onze schuilhutjesDag 02 - Uitzicht vanuit het schuilhutje

Snel onze spullen klaarmaken en zodra Janos en de gids weg zijn, begint het lange wachten.
Net als we denken dat er helemaal geen draaihals is, laat hij/zij zich zien.

Helaas heb ik mijn camera op de elektronische shutter staan en zijn mijn foto's niet echt goed te noemen.
In de verte horen we inmiddels het gerommel van onweer en we beginnen te vrezen dat we een bui gaan krijgen.
Als ze ons om 10:00 uur komen ophalen, is er nog geen spat gevallen. Omdat we hier vanmiddag nog een sessie hebben, kunnen we de schuiltentjes laten staan.

Dag 02 - Draaihals - Eurasian wryneck (ochtend-sessie)

Als we de locatie van de draaihals hebben verlaten, gaan we eerst terug naar het hotel om te ontbijten. Vervolgens rijden we naar een paar vlinder locaties die Janos vorig jaar heeft ontdekt. Als we onderweg lang de kant aan het vlinderen zijn, slaat het noodlot bijna toe. Ik wijs Wim op een "Blauwtje" dat langs een greppel vliegt. Omdat ik al een foto heb kunnen maken, geef ik hem de kans dat ook te doen. Terwijl hij door de greppel loopt, stapt hij ineens in een soort van schacht en valt met camera en al in de greppel. Even is het vlindertje vergeten en vrezen we dat Wim zich serieus heeft bezeerd en/of de camera kapot is. Gelukkig heeft Wim er niets aan overgehouden, maar de camera maakt vreemde geluiden. Na een schoonmaakbeurt en een paar testshots. lijk het ook met de camera mee te vallen. Uiteindelijk komen we uit bij een prachtig grasland met wilde tijm en prachtige vlinders. We kunnen zelfs een redelijk zeldzame vlinder fotograferen.

Dag 02 - Bloemenblauwtje	- Green-underside blueDag 02 -  Zilveren maan - Small pearl-bordered fritillaryDag 02 - Tweekleurig hooibeestje - Pearly heath

Als we een volle ochtend hebben gevlinderd, gaan we tegen 14:00 uur richting het restaurant. Dat ligt in een prachtig oud bos en er loopt zelfs een spoorlijntje langs. Als voorgerecht eten we een koude soep van aardbei met een parfait van aardbei. Nog nooit van gehoord, maar was toch een partij lekker!

Dag 02 - Koude soep van aardbei met een parfait van aardbei.Dag 02 - Carolien & Wim - Flase Heath Fritillary

Na de lunch rijden we al vlinderend terug richting de Draaihals.

Dag 02 - Bruine eikenpage - Ilex hairstreakDag 02 - Rode vuurvlinder - Purple-edged copperDag 02 - Woudparelmoervlinder - False heath fritillary

De verwachte omslag in het weer laat nog steeds op zich wachten. Bij de locatie aangekomen, blijkt het weer hier iets slechter te zijn geweest. De tentjes zijn omgewaaid en het kost ons extra tijd om de boel niet alleen weer op z'n plek te zetten, maar ook zo vast te zetten dat het bestand is tegen de aantrekkende wind. Gelukkig worden we ook dit keer niet verrast door regen, maar de wind begon wel erg aan te trekken. Ik 2 uur tijd daalde de buiten temperatuur zeker met 5-8 graden. Het tentje waar we eerst bijna uit dreven van het zweet, werd bijna behaaglijk. Als we de setting hebben opgeruimd en alles weer in de auto ligt, rijden we terug naar het hotel.

Dag 02 - Draaihals - Eurasian wryneck (middag-sessie)

Vanavond eten we samen in het hotel. Als welkomst drankje krijgen we een glaasje lokale witte wijn. Nu was ik al niet kapot van de wijn, het avond eten was verder niet spectaculair. Gelukkig was er ook gewoon bier.