Dag 2 Trans Siberië Express

17 mei 1998 - Omsk, Rusland

Het slapen in de trein gaat al een stuk beter. Toen Wim vanmorgen om 03:00 Moscow Tijd ( die houden ze aan tot aan de grens met China) naar buiten keek, was alles bedekt met een laag sneeuw. We zijn nu duidelijk in Siberie. Veel grasland afgewisseld met groepjes berkenbomen. Wij hebben ons vanmorgen bezig gehouden met de persoonlijke hygiëne.
In lege bier/wijn flessen hebben we vorige avond water getapt uit de samowar, een op kooltjes gestookte waterketel.
Hiermee hebben we met wat kunst en vliegwerk ons haar kunnen wassen.
Trans Siberie Express -06Het toilet heeft alleen een piep klein wastafeltje dat onvoldoende ruimte biedt voor je hoofd.
Met z’n tweeën lukt het redelijk, als je elkaar helpt met het wassen en schoonspoelen van je haren.Trans Siberie Express -07

Tijdens de stop in Omsk brak er paniek uit toen een groep Chinezen in gezelschap van een stuk of 12 enorme honden met muilkorf aan boord stapte.
Zelfs de provodniki van ons treinstel was hier duidelijk niet blij mee.

Die beesten staan nu in de ruimtes tussen de treinstellen.
Inmiddels kan je aan het landschap goed zien dat we in Siberië zitten en het is niet moeilijk voor te stellen hoe het hier in de winter is.
Het kan hier meer dan 30 graden onder nul worden.