Dag 3 - Paaseiland

7 november 2013 - Paaseiland, Chili

Vanmorgen werden we laat wakker. Ik hoorde vannacht een enorme regenbui, dus had niet echt haast op mijn bed uit te springen. Tijdens het ontbijt waren we eindelijk in de gelegenheid om de lekke band met Paul te bespreken. We hebben afgesproken dat we de lekke band even afgeven bij de bandenplakservice in het dorp, voordat we op pad gaan.

Als we de auto daar binnen rijden en ik het kantoor uitleggen hoe en wat, zijn ze bereid om ons tijdelijk een nieuw reservewiel mee te geven. Als ze de auto willen verzetten blijkt de auto niet te willen starten. Als ze de motorkap openen en de accu bekijken, blijkt dat de accu het misschien nog wel doet, maar dat die niet meer wordt opgeladen door de motor. Wim zag gisteravond al een controlelampje branden en vreesde toen al dat het niet goed zou gaan. We bellen Gringo Paul en hij regelt dat we vandaag een huurauto meekrijgen.

Als we eindelijk op pad zijn, rijden we langs de kust richting Rano Raraku (de site waar we dinsdag al met Paul zijn geweest). Onderweg stoppen bij een aantal kleinere sites zoals Ahu Hua Reva en Ahu Mohe Opope. Hier zie je hoe de plateaus en beelden er aan toe waren voordat de archeologen e.e.a. opknapte. De Ahu is volledig verwoest en de Moai’s liggen met het gezicht naar beneden op de grond. Ik vraag me af of deze ooit weer rechtop worden gezet.

Uiteindelijk komen we voor de 2de keer aan bij Rano Raraku. Dit keer is het een stuk zonniger, maar de wind is er niet minder door.

Dag 20 - Rano Raraku (4)  Dag 20 - Rano Raraku (5)

We nemen rustig de tijd om de site te bekijken en foto’s te nemen.

Dag 20 - Rano Raraku (1)  Dag 20 - Rano Raraku (2)  Dag 20 - Rano Raraku (3)

Als we hier wegrijden besluiten we via de kustweg verder te rijden naar Ahu Nau Nau en daar te lunchen. Helaas is de weg minder goed dan op de kaart aangegeven.

Vlak voordat we de hoofdweg weer oprijden, zien we op de weg een jongen staan die net onderuit is gegaan met zijn scooter. Als we stoppen om te vragen of alles goed is, blijkt hij een flinke wond aan zijn kin te hebben en besluiten we hem mee te nemen naar Hanga Roa en hem daar naar het ziekenhuis te brengen. Als we hem daar hebben achtergelaten met onze contactgegevens, rijden we even langs zijn verhuurbedrijf om door te geven waar hij de scooter heeft achtergelaten. Toevallig komt onze tijdelijk auto daar ook vandaan en spreekt 1 van de medewerkers daar goed Engels. Als we uitleggen wat er aan de hand is, beloven ze dat ze ervoor gaan zorgen dat de scooter wordt opgehaald en dat ze even checken hoe het met de jongen is.

In de tussentijd is het 17:00 uur en stikken we van de honger. Nu we toch in de stad zijn, gaan we maar even een empanada eten in de hoofdstraat. Nadat we nog een paarbiertjes hebben gekocht, rijden we via de kust terug naar het hotel. De dag is heel anders verlopen dan verwacht......

Dag 20 - Ahu Tahai

Na een biertje op het terras van het hotel, pakken we onze spullen weer en gaan we terug naar Tahai voor de zonsondergang. Het is vandaag een stuk rustiger dan gisteren en de zonsondergang is iets mooier, maar nog niet zo mooi als die in Putte.

Ook als we in Hanga Roa gaan eten, merken we dat het een stuk rustiger is. Een aantal restaurant zijn zelf bijna leeg. We gaan terug naar het eethuisje waar we de eerste avond hebben gegeten. Dit keer nemen we niet het dagmenu, maar kiezen we iets van de kaart. Als je geen haast heb, is dit een perfecte plaats om te eten, de gerechten smaken goed en de porties zijn riant. Alleen bereiden ze de maaltijden vers en op volgorde van bestellen, dus moet je rustig op je beurt wachten onder het genot van een biertje.

Onthaasten gaat hier van zelf, Just Go with the flow….