Dag 2 - Paaseiland

6 november 2013 - Paaseiland, Chili

Vanmorgen zijn we de enige gasten en genieten van een rustig ontbijt op de patio. Helaas valt de regen op dat moment met bakken uit de hemel. Het geeft ons wel even de gelegenheid om een actieplan te maken voor de komende dagen. Ondanks de zeeeer trage internetverbinding, lukt het ons om een weersvoorspelling te krijgen en op basis daarvan besluiten we vandaag nog niet terug te gaan naar de site van gisteren.

Dag 19 - Ana KakengDag 19 - Ahu AkapuAls het tegen 11:00 uur is opgehouden met regenen, pakken we onze spullen en rijden we via Ahu Akapu naar Ana Kakenga. Omdat de weg halverwege van asfalt overgaat in gravel, kunnen we het niet helemaal met de auto bereiken. De laatste kilometer lopen we. Helaas zijn we de zaklampen vergeten en is het niet verstandig om zonder licht de tunnel in te gaan. We zetten hem dus op de to do lijst voor als we nog tijd over hebben.

Als we weer terug zijn bij de auto schijnt de zon volop en besluiten we eerst nog even lang de kamer te gaan en een T-shirt aan te trekken voordat we verder gaan.

De volgende stop is Abu Nau Nau aan de noordkant van het eiland. Al we net voorbij Maunga Pui zijn, hoort Wim iets geks en stopt de auto. We hebben een lekke band. Alle ik probeer om Paul hiervan op de hoogte te stellen, kom ik erachter dat we hier niet eens bereik hebben. Dus moeten we de band zelf maar verwisselen. Ik zet de gevaren driehoeken jet en Wim checkt de krik e.d. Terwijl ik de auto omhoog krik, haalt Wim het reservewiel los en maakt de bouten van de lekke band los. Gelukkig lukt het allemaal en kunnen we met een half uurtje vertraging alsnog naar Abu Nau Nau.

Dag 19 - het strand van Abu Nau NauDag 19 - Abu Nau NauDeze site is prachtig en ligt aan 1 van de weinige zandstranden van Paaseiland.

Hier staan 7 beelden waarvan de helft ook een hoofddeksel op heeft. Met het witte zand en palmbomen is het een prachtig plaatje. Omdat we in de tussentijd ook honger hebben, lunchen we hier in 1 van de vele strandtentjes.

Dag 19 - Ahu Akivi (3)De volgende stop is Ahu Akivi. Hier staan 7 Moai op een platform. Dag 19 - Ahu Akivi (2)Bij deze site staan 2 busjes met toeristen en terwijl we wachten totdat ze weggaan, zien we hoe respectloos sommige zijn. Een van de groepen bestaat uit een Russisch gezelschap en hun gids moet tot twee keer iemand van de Ahu afsturen. Ze gingen nog net niet naast een beeld staan om op de foto te gaan.

Vanaf deze site wilde we eigenlijk nog even naar Anna Te Pahu, maar die weg is zo slecht dat we dat zonder reservewiel niet durven. Ook die proberen we later nog te doen. Dag 19 - Puna PauWe gaan nog wel even langs Puna Pau. In dit gebiedt staat de vulkaan waaruit de hoofddeksels werden gemaakt. Ook hier liggen er verschillende exemplaren rond de vulkaan te wachten om geplaatst te worden.

Als we via Hanga Roa naar het hotel rijden, stoppen we nog even voor water en een paar biertjes. Tijd voor een beetje ontspanning.

Om 19:30 lopen we naar Tahai voor de zonsondergang. Dag 19 - Ahu TahaiAl snel zien we dat we daar niet de enige zijn. Als de zon uiteindelijk tegen 20:30 uur ondergaat zit er een mannetje of 50 op het veld plus een aantal honden.

Voor het avondeten pakken we de auto naar het centrum en eten Mahi Mahi in een lokaal visrestaurant. Terug in het hotel genieten we nog even na onder het genot van een glas rode wijn, voordat we gaan slapen.