Dag 1 - Paaseiland

5 november 2013 - Paaseiland, Chili

Na een heerlijke nacht, worden we tegen 8 uur wakker door de voorbereidingen voor het ontbijt. Als we naar buiten kijken is het bewolkt, maar dat mag onze pret niet drukken. We pakken een deel van onze rugzakken uit en maken een inventarisatie van wat er nog gewassen moet worden. Het valt mee. Ze hebben hier wasmachines, dus dat hoef ik niet met de hand te doen.

Dag 18 - Ahu Tahai (1)Na het ontbijt gaan we samen met de eigenaar, Paul, op pad. Als we het terrein van de lodge afrijden, blijkt de eerste site erg dicht bij te liggen. De site Tahai ligt vlak bij de weg naar het hotel en bevat 3 tempelcomplexen die allen minimaal een beeld bevatten.  Dag 18 - Ahu Tahai (2)Hier vertelt hij ook hoe hij als 18 jarige jongen naar Paaseiland is gekomen al deel van een archeologische expeditie.

Na een korte rondrit door Hanga Rota, de enige stad op het eiland, rijden we door naar Rano Kau. Deze vulkaan is al jaren geleden uitgebarsten en in de krater is is de jaren verandert in een meer met enorme drijvende riet eilanden zoals je in het Titicacameer ziet.

Aan de kant van de oceaan vind je de locatie van waaruit de “birdman” spelen werden uitgevoerd. Het was de bedoeling om vanaf de rotsen van Orongo naar het eilandje Motu Nui te zwemmen, daar een ei van de Fregat vogel te rapen en hiermee terug te zwemmen en klimmen naar Orongo. De eerste die een onbeschadigd ei kon presenteren won de competitie voor dat jaar en kreeg als hoofdprijs een maagd.

Dat er ook doden vielen bij de competitie, is te zien aan de vele Petroglyphs die de verhalen van de birdman vertellen. Aan de houding van de Birdman kan je zien of het een winnaar was of dat hij is omgekomen. En er zijn er genoeg omgekomen.

Na de lunch, bestaand uit de lekkerste empanada’s tot nu toe, rijden we naar Rano Raraku. Dag 18 - Rano RarakuOnderweg pikken we en Japanse toerist op die lopend onderweg was naar het park. In eerste instantie wil de parkwacht ons hier niet binnenlaten omdat we te kort voor sluitingstijd aankomen. Blijkt dat deze dame zich een uur vergist. Deze fout gebruikt Paul handig om te voorkomen dat ze ons ticket afstempelt. Zodat we op een later moment, met beter licht, terug kunnen komen.

Je moet voor de 2 belangrijkste sites, Rano Kau en Rano Raraku, een toegangsticket kopen van usd 60 per persoon. Hiermee mag je deze 2 sites maar 1 keer bezoeken. Als je een site bezoekt, moet je je inschrijven en stempelen ze je ticket af. Daardoor is het niet meer geldig voor die site.

Rano Raraku is de locatie waar alle beelden uit de berg werden gehakt en van hieruit werden de beelden verplaatst naar hun uiteindelijke locatie aan de kust. Het terrein ligt vol met beelden in verschillende stadia van creatie. Er zijn er een paar die nog maar voor een deel zijn uitgehakt en op de helling van de berg liggen er verschillende die klaar waren om te worden verplaatst. De meeste liggen voor het grootte deel onder de grond, waardoor allen het gezicht boven de grond uitsteekt. In het verleden hebben ze een aantal van deze beelden uitgegraven om te kijken of het allen om hoofden ging. Het grootste deel van deze beelden zijn helemaal klaar met prachtige gravures van tattoos en ander lichaamsversieringen. Uit conservering oogpunt zijn de beelden weer bedekt met grond.

Helaas is het donkere weer zelfs omgeslagen in regen, maar omdat we nog een keer in het park kunnen kan dat de pret niet drukken. Dag 18 - Ahu TongarikiDe volgende stop is het nabij gelegen Ahu Tongariki. Dit is de grootste rij met beelden. Hier staan 15 beelden op een rij met hun rug naar de oceaan. Dit is het beroemde plaatje van Paaseiland.

Als we terugrijden naar het centrum geven we de Japanse een lift terug naar het dorp, rijden we even langs de garage zodat Paul kan checken of de onderdelen voor zijn auto zijn aangekomen met de vlucht van vandaag en halen we de (huur)auto op van het vliegveld.

Het navigeren op het eiland is best lastig de afstanden lijken korter dan dat ze in werkelijkheid zijn en een wandelingetje naar het centrum is verder dan gedacht. Uiteindelijk hebben we de auto maar genomen om te gaan eten. Als we uiteindelijk om 22:00 uur weer terug zijn, zijn we compleet versleten en vallen meteen in slaap.