Botanische tuin van Mindo en terug naar Quito

14 september 2021 - Mindo, Ecuador

Vanmorgen hoefde we gelukkig wat minder vroeg op. We konden toch wel uitslapen tot 05:30. Na het ontbijt rijden we naar de Botanische tuin Mindo.

Hier doen we eerst een tour met de eigenaar die ons naar de bijzondere soorten brengt. Eerst gaan we op zoek naar de Witkeeldwergral, vervolgens naar de Zonneral en tot slot naar een Grijze reuzennachtzwaluw. Om foto's te kunnen maken van de Zonneral, is er een soort stelling gemaakt, vanwaar we een mooi zicht hebben op het in een boom verstopte nest. Na een tijdje wachten komt 1 van de ouders het jong voeren en wacht dan weer tot de andere ouder komt voeren.

Dag 7 - Witkeeldwergral - White-throated CrakeDag 7 - Zonneral- SunbitternDag 7 - Grijze reuzennachtzwaluw - Common Potoo

Als we dit rondje hebben gemaakt, stellen we onszelf op bij de voederplaats en wachten we op de komst van een grote spechten soort. Helaas laat deze zich niet zien.

Dag 7 - Menapis tigerwingDag 7 - Timna ClearwingDag 7 - Padilla Glasswing

Om de tijd te doden ga ik maar met de macro aan de slag terwijl Wim zich op de kleine bruine vogeltjes stort.

Dag 7 - Ecuadorlijster - Ecuadorean ThrushDag 7 - Roodkopbaardvogel - Red-headed Barbet

Om 13:00 uur houden we het dan toch voor gezien en rijden we terug naar de lodge.

Als we bij de lodge aankomen, gaan we eerst naar de kamer om de laatste spullen in te pakken. Het meeste hadden we vanmorgen al in de rugzakken gestopt. Met 15 minuten zijn we klaar en weer in het hoofdgebouw. Nog even de statieven en camera's opstellen voor het geval dat.... Tijdens de lunch lopen we verschillende keren van tafel om 1 of ander vogel te fotograferen. Op het laatst loopt Louis een gang achter op ons.

Dag 7 - Zeledons miervogel - Zeledon's AntbirdDag 7 - Geelkapbladspeurder - Buff-fronted Foliage-gleanerDag 7 - Roodkopbaardvogel - Red-headed Barbet 1

Na de lucht proberen we nog zo veel mogelijk soorten voor de lens te krijgen. Al Wim en ik om 15:00 uur gaan inpakken, is Louis verbaasd. Hij wil eigenlijk nog even doorgaan. Als we 45 minuten eindelijk weer aan het inpakken zijn, hoort hij ineens een Trogon roepen.

Dag 7 - Blauwstaarttrogon - Blue-tailed Trogon -vDag 7 - Blauwstaarttrogon - Blue-tailed Trogon -m

Dus weer de camera's uit de tas en naar de 3de verdieping. Omdat we maar op 1 manier de Trogon zonder takjes of bladeren ervoor kunnen fotograferen, klimmen we voorzichtig op het dak van de 2de verdieping. Tot onze verbazing en vreugde zien we niet alleen het vrouwtje, maar later ook het mannetje.

Dan is het echt tijd om voor de laatste keer in te pakken. Inmiddels valt de regen met bakken uit de lucht en moeten we ons best doen om droog bij de auto te komen.

Dag 7 - even schuilen

Na een rit van 2,5 uur, komen we weer aan in Quito. We krijgen weer dezelfde kamer als de vorige keer en binnen no-time brand er weer een vuur in de openhaard en kunnen we onze natte spullen even drogen. Na het diner maken we beide een begin met het uitzoeken van de vele foto's van de Trogon.