Boottocht en dan van Puntarenas via San José richting Amsterdam

21 december 2018 - San José, Costa Rica

Vanmorgen ging de wekker pas om 05:30 uur.

We hoopten nog een kans te hebben op de Hoffmann Woodpecker. Helaas liet deze zich maar heel even zien op een van de voerplateau's.

Na het ontbijt maken we onszelf klaar voor de Crocodile & bird watching tour.

Hiervoor rijden we naar de Jetty waar we gisteren hebben lopen fotograferen.

Omdat we op de voucher van het hotel niet kunnen zien bij welke operator we moeten zijn, gaan we naar de grootste. Dit blijkt ook meteen de juiste te zijn. We moeten nog wachten op (wat we begrepen) 1 persoon, maar dat blijkt een groep van 6-8 personen te zijn.

Gelukkig kunnen we redelijk voorin de boot zitten, maar het is lastig manoeuvreren met de statieven.

Ondanks de hoge snelheid van de boot en de mindere focus op de vogels, kunnen we wel een paar mooie plaatjes schieten. De andere mensen aan boord doen meer een vogel bingo; bij elke soort krijgen ze het nummer van de betreffende soort, zodat ze die kunnen aanvinken op hun vogelkaartje.

Dag 8 - WiletDag 8 - Amerikaanse steltkluutDag 8 - Rode Lepelaar

Hoogtepunt voor ons is wel de Roze Lepelaar.

Precies na 2 uur legt de boot weer aan en is de tour afgelopen.

Nog even wat drinken, wat voor ma kopen en dan weer in de auto naar het hotel.

Weer terug in het hotel kijken we eerst of de specht er nog/weer is. Helaas laat hij/zij zich niet zien. Terug in de kamer lezen we snel onze kaartjes in en nemen een verkoelende douche.

Om 12:30 zijn we gedoucht, ingepakt en hebben we zelfs een back-up gemaakt van de foto's.

Dag 8 - Lunch voor vertrek

Tijd voor de lunch. Deze keer geen buffet, maar opgemaakte borden. Dat eet toch iets lekkerder.

Na de lunch is het tijd om te gaan.

Dag 8 - Auto inleveren op de luchthaven

Na een rit van bijna 1,5 uur, komen we aan bij Thrifty Car rentals op de luchthaven. Hier leveren we de auto weer in. Hij is er de laatste paar dagen niet schoner op geworden en het is bijna gênant om hem naast de andere glimmende auto's te parkeren.

Vanaf hier gaan we per shuttle naar de vertrekhal.

Als we bij de informatie balie checken waar we de in-check van KLM kunnen vinden, krijgen we te horen dat die pas om 18:00 uur open gaat.

Tijd voor een biertje en op zoek internet. We moeten nu even een paar uur uitzitten.

Dag 8 - De laatste Toekan

Na lang wachten was om 18:00 uur eindelijk de check-in balie open. Inmiddels stond er een redelijke rij met andere passagiers. Na een minuut of 30 zijn we eindelijk aan de beurt.

Bij de paspoortcontrole en security check zijn we bijna direct aan de beurt. Dan gaan we eerst op zoek naar een hamburger. We hebben beide een enorme trek in vlees.

De resterende tijd gebruik ik om een begin te maken met het uitwerken van de soorten lijst.

Bij de gate word ik ineens aangesproken door een meisje dat ook in de Cerro lodge verbleef.

Ze had ons daar met onze camera's zien lopen en hoopte dat we een goede foto van de Ara's hadden.

Inmiddels was het tijd om aan boord te gaan. Omdat we bijna achterin zitten, mogen wij als eerste aan boord. Eenmaal aan boord blijkt dat we mogelijk door de harde wind een tussenlanding moeten maken in Panama. Het weer is hier aan het omslaan en we zagen al donkere wolken boven de luchthaven.

Als blijkt dat we toch direct naar Amsterdam kunnen vliegen, moeten we wachten op extra brandstof.

Met 1 uur vertraging kunnen we dan eindelijk vertrekken.