Bezoek aan Geyser del Tatio en busreis naar Calama

1 november 2013 - Calama, Chili

Vanmorgen ging de wekker al om 03:50uur. Om 04:30uur moesten we klaar staan voor onze tour naar Geyser del Tatio. Hiervoor komen de toeristen naar San Pedro. Om 05:00 uur is het busje er en tot onze verbazing hebben we dezelfde gids/chauffeur als gisteren.

Vanaf San Pedro is het 2 uur rijden naar Geyser del Tatio en het gros van de mensen in de bus, gebruiken die tijd om een beetje bij te slapen. Omdat we als en van de laatste zijn opgehaald, zitten we helemaal achter in de bus.

Als we eindelijk aankomen bij Geyser del Tatio zien we pas hoeveel toeristen hier naar toe komen. Het is bijna niet mogelijk om een foto te nemen zonder dat er iemand opstaat. Het is extra druk omdat men in Chili een lang weekend heeft i.v.m. Dia del Diablo.

Dag 14 - Los Géiseres del Tatio (1)  Dag 14 - Los Géiseres del Tatio (4)  Dag 14 - Wim @Geyser del Tatio

De geisers zijn indrukwekkend en we hebben voldoende tijd om het deel aan de voet van de Tatio vulkaan te bekijken. Vervolgens rijden we naar een ander deel met nog grotere geisers waar we ontbijten met uitzicht op het thermische bad. We worden nog uitgenodigd om hier ook een duik te nemen, maar als we vertellen waar we vorige week zijn geweest, snapt Pedro dat we hiervoor bedanken.

Op de weg terug stoppen we nog 2 keer. De eerste keer bij een prachtig meer en de 2de keer bij het onvermijdelijke dorpje met kerk. Dag 14 - het onvermijdelijke dorpje met kerk (1)Als dan om 11:30 in San Perdro aankomen, hebben we zelfs nog tijd om zelf uit te checken. Als we de rugzakken in de opslag hebben gezet, gaan we eerst kijken hoever mijn ring is. Ik kan hem passen en blijkt iets te groot. We spreken af dat we om 14:00 terugkomen om hem op te halen. Na de lunch steek il mijn hoofd nog even om de hoek van het winkeltje en zie dat de juwelier druk bezig is met het polijsten van mijn ring. Dat gaat goedkomen. We vullen de laatste 45 minuten aan de rand van het zwembad van het hotel, halen nog even mijn ring op en dan gaan we richting het busstation.

Na 10 minuten lopen door de hete en stoffige straten van San Pedro komen we aan in een nog verlaten busstation. Dag 14 - Wachten op het busstation van San pedro de AtacamaLangzaam druppelen de andere passagiers binnen. De bus komt precies op tijd aanrijden en dan begint het inladen van de bagage. Omdat deze bus doorgaat naar Santiago, maakt men een onderscheidt per bestemming. De bagage voor Calama gaat als laatste de bus in. Omdat het een lange afstand bus is, heb je 2 verdiepingen. Wij zitten in het bovenste deel en twee rijen achter elkaar. Als de bus eenmaal gaat rijden zijn de stoelen naast ons nog steeds leeg. Als de conducteur komt, vragen we of ik op de stoel naast Wim kan gaan zitten. Dit is ok omdat die lege stoelen pas in Calama worden gevuld.

Eenmaal in Calama aangekomen, pakken we een taxi naar het hotel. We weten precies waar het hotel is, want we zijn er al met de bus langsgekomen. De kamer is lekker luxueus met twee tweepersoonsbedden, een lekkere douche en een föhn. Na een lange douche lopen we het hotel uit om de omgeving te ontdekken. Achter het hotel ligt een enorme supermarkt waar je alles kan kopen van wijn, eten tot witgoed. Wij kopen hier alleen een paar biertjes voor vanavond. Verderop in de straat heb je een enorme mall volgens Amerikaans voorbeeld. Deze plek verwacht je niet in een land als Chili en zeker niet in een woestijnstad als Calama. Met het casino dat deel uitmaakt van het hotel, heeft het wel iets weg van Las Vegas.

We eten bij de KFC op het food court van de mall en verbazen ons over de hoeveelheid mensen die hier ook zitten te eten.

Terug in het hotel pak ik mijn rugzak opnieuw in, want het lijkt wel of er nu meer inzit als toen we uit Amsterdam vertrokken en dat kan niet. Daarna parkeer ik me in 1 van de tweepersoonsbedden en val direct in slaap.