Arica

23 oktober 2013 - Arica, Chili

Na het ontbijt zijn we eerst het stadje ingelopen voor wat broodnodige kontanten. Het geld vliegt hier in 1.000-tjes uit je zak. Vervolgens hebben we uitgecheckt en zijn we per taxi naar Hotel Savona vertrokken.

De eerste taxi die we aanhielden, gaat er alleen bijna met onze bagage vandoor. We hielden hem aan en hij opende de kofferbak, maar terwijl we de rugzakken in de kofferbak aan het leggen waren, stapte er een andere passagier in en wilde hij wegrijden. Gelukkig zagen we het aankomen en kon Wim de rugzakken er weer uithalen, maar dat was een close call. Bij de 2de taxi die we aanhielden ging het wel goed. Daar kwam de chauffeur zelf uit de auto om ons te helpen met in en uitladen.

Nadat we de spullen in het hotel hadden achtergelaten (check-in kan pas om 13:30), zijn we richting Museo de Sitio Colon 10 gelopen. Dag 05 - Museo de Sitio Colon 10Dit museum heeft een bijzondere oorsprong: een project ontwikkelaar kocht dit pand jaren geleden om er een hotel van te maken, maar tijdens de verbouwing vonden ze 48 skeletten van een oude indianen stam onder de betonnen vloer. In eerste instantie wilde ze de skeletten verplaatsen naar een ander museum, maar toen het er zoveel bleken te zijn, hebben ze het pand maar verbouwd tot museum.

De volgende stop was El Morro de Arica en het daarop gelegen Museo Historico y de Armas. Dag 05 - uitzicht over de haven van AricaEl Morro is een op een 110 meter hoge heuvel gelegen fort, waar de Chilenen en Peruanen in 1880 om hebben gevochten. De Chilenen hebben gewonnen en het museum toont met veel helden verering hoe dat is gegaan. Dag 05 - El Morro de AricaLeuk voor liefhebbers van oude wapens en kanonnen. De wandeling naar boven is de moeite waard omdat je vanaf het fort een prachtig uitzicht heb over de stad en de haven van waaruit ooit de schepen met Peruaans zilver vertrokken (die wij kennen als de zilvervloot).

Dag 05 - Iglesia San MarcosWeer beneden hebben we nog een stop gemaakt bij Iglesia San Marcos, een relatief kleine kerk die is ontworpen en gemaakt door Gustave Eiffel. Deze kerk is nog ouder dan de Eiffeltoren en is geheel in Parijs gemaakt en hier in Arica in elkaar gezet.

Na de lunch zijn we richting ons 3de hotel in Arica gegaan om in te checken en even bij te komen van het geslenter door de stad.

Na een rustpauze op het terras bij het zwembad, zijn weer op pad gegaan voor een wandeling lang de stranden van Arica. Het idee was om langs 1 van de stranden een restaurant te vinden voor een lokale vismaaltijd. Eenmaal bij het eerste strand aangekomen blijken de eethuisjes of dicht of leeg te zijn.

Na twee avonden eten in een leeg restaurant, hebben we daar geen zin in. Weer teug in het centrum gaan we dus maar opzoek naar een restaurant. Uiteindelijk komen we op een binnenplaats met een stuk of vier eethuisje die de binnenplaats delen als een foodcord.

We drinken hier het op 2 na beste bier van Chili dat hier in Arica wordt gemaakt. Het eten bestaat uit een gedeeld bord met vlees, kip, tomaat en friet. Een prima maaltijd om de dag mee af te sluiten. Terug in het hotel pakken we het grootste deel van onze spullen alvast in. Morgen laten we Arica achter ons en gaan we richting de Altiplano.