Antisana Ecological Park & Andean Condor Reservation

15 september 2021 - Quito, Ecuador

Vanmorgen vertrokken we om 06:30 voor een rit van 2 uur naar het Antisana Andean Condor Reserve. Helaas belanden we al in Quito in de file en kunnen we door een ongeluk de snelweg niet op. Na een detour door het centrum van Quito kunnen we eindelijk de snel weg op. Helaas verliezen we hierdoor toch wel zeker 45 minuten.

Als we eindelijk bij het reserve aankomen, gaan we eerst op zoek naar de Ecuadorian Hillstar. Deze kolibrie soort leeft op een hoogte van 4.000 meter en vooral het mannetje is bijzonder mooi van kleur. Helaas kunnen wij alleen het vrouwtje vinden. Die is van minder fraai gekleurd, maar is wel in de pocket.

Dag 8 - Op jacht naar de HillstarDag 8 - Ecuadorbergnimf - Ecuadorian HillstarDag 8 - Grootsnavelwipstaart - Stout-billed Cinclodes

Vervolgens rijden we verder het reserve in.

Dag 8 - Lelcaracara - Carunculated CaracaraDag 8 - Witstaarthert - White-tailed deerDag 8 - Hard aan het werk

Steeds op zoek naar andere soorten die uniek zijn voor dit gebied.

Als we bij het bezoekerscentrum aankomen, krijgen we te horen dat we met de auto niet verder mogen richting het meer.

Dag 8 - Andean tapeti - Andean cottontailDag 8 - Bergmierpitta - Tawny AntpittaDag 8 - Bruinrugtapuittiran - Brown-backed Chat-Tyrant

Lopen mag wel, maar dat is 2 uur ow. Dus besluiten we maar om op zoek te gaan naar vogels op en rond het bezoekers centrum.

Dag 8 - Graswinterkoning - Sedge WrenDag 8 - Kastanjevleugelwipstaart - Chesnut-winged CinclodesDag 8 - Loodkleurige sierragors - Plumbeous Sierra-Finch

Voor de lunch rijden we naar een restaurant net buiten het reserve. Hier hebben ze een hele bijzondere gast op het terras; de reuze kolibrie. Als je deze ziet vliegen, denk je even dat het een kleine zwaluw is.

Dag 8 - Reuzenkolibrie - Giant HummingbirdDag 8 - Andescondor - Andean CondorDag 8 - Andeskievit - Andean Lapwing

Gezien er beweging is op het Condor vlak, eten we snel en vertrekken we weer richting het reserve.

Helaas willen de Condors niet echt meewerken, maar we kunnen alsnog een paar soorten toevoegen aan onze lijst.

Precies om 16:00 uur rijden we de reserve weer uit. Omdat we zo plots uit het restaurant zijn vertrokken, moeten we de lunch nog even afrekenen. Helaas is het restaurant al gesloten en moeten we bij de eigenaar thuis gaan afreken.

Weer terug in de lodge doen we voor de 2de keer een Covid-zelftest en ook deze is negatief. Verder het gebruikelijke programma: diner, douchen en foto's uitzoeken. Morgen verlaten we Quito weer en reizen we richting de Amazone.