Amsterdam - Budapest - Zemplén

24 juni 2021 - Erdőhorváti, Hongarije

Vanmorgen ging de wekker al om 05:00 uur. Na een snelle douche en ontbijt, stapte we om 06:00 uur in de auto. Nadat ik Wim en de spullen bij de bushalte heb afgezet, rij ik terug naar huis en loop ik op m'n gemak weer naar de bushalte. We hebben een bus eerder dan de planning was,dus voldoende tijd om de bagage af te geven en door de douane te gaan.

Na een rustige vlucht van 1 uur en 45 minuten komen we aan op de luchthaven van Budapest. Als we in de aankomsthal aankomen wil ik een toilet stop maken in het eerste toilet dat we tegenkomen. Helaas is het voltallige dames handbalteam me net voor. De security check stelt niets voor. Ze meten je temperatuur en vragen of je hier voor zaken ben, en dat was het. Als we bij de bagage band aankomen, liggen onze tassen er al.

Eenmaal buiten, hebben we Janos al snel gevonden.

We beginnen onze reis ik een natuurgebied niet ver van de luchthaven. Hier gaan we opzoek naar het Goudooghooibeestje, een zeldzame vlinder. Als we de auto hebben geparkeerd, steken we de weg over en komen we in een veld met hoog gras. Schaduw is hier niet en het kost ons even wat tijd om de betreffende vlinder te vinden. Ze zijn klein en snel, maar het lukt om om een paar foto's te maken.

Dag 01 - Goudooghooibeestje - False ringlet

Kompleet doorgezweten keren we terug naar de auto en vervolgen onze weg naar onze eindbestemming. Op ongeveer 100 km van Budapest stoppen we voor een late lunch.

Als we aankomen in het hotel, nemen we snel een koude douche, waarna we eerst onze lokale gids ophalen. Als welkom heeft hij verse kersen uit zijn eigen tuin meegenomen.

Als eerste stoppen we bij de rivier. Hier gaan we opzoek naar de Kleine Weerschijnvlinder.

Deze kunnen we uiteindelijk wel vinden en fotograferen, maar de achtergrond is gewoon shit.

Dag 01 - Weidebeekjuffer - Banded demoiselle Dag 01 - Kleine weerschijnvlinder - Lesser purple emperorDag 01 - Roodstreephooibeestje - Chestnut heath

Ik probeer in de tussentijd vanaf de kan een paar Weidebeek juffers te fotograferen. Vervolgens rijden we richting een mogelijke locatie voor morgen. Terwijl Janos en de gids een nestkast voor de Draaihals controleren, gaan wij met de macro lens aan de gang.

Dag 01 - Dambordje - Marbled white Dag 01 - Paarse parelmoervlinder - Weaver's fritillaryDag 01 - Roodstreephooibeestje - Chestnut heath

We dineren bij een lokaal restaurant. Een mooie afsluiting van deze eerste dag.

Weer terug in het hotel, maken we de spullen voor morgen klaar en proberen we op tijd te gaan slapen ondanks de hitte