Van Almaty naar de Taukum Desert

6 september 2017 - Kanshengel, Kazachstan

Na een onrustige nacht, waarin ik een aantal sprintjes naar het toilet heb moeten trekken, worden we om 06:00 uur wakker. Na een voorzichtig ontbijt gaan we richting de supermarkt voor een paar inkopen.

Vervolgens rijden we richting de Taukum woestijn.

Dag 6-Meertje in de buurt van het Sorbulak meerDe volgende stop zijn een paar meertje in de buurt van het Sorbulak meer. Hier hijsen we ons in onze camouflage outfit en gaan we op zoek naar Strandlopers of andere steltlopers. Uiteindelijk zien we hier voornamelijk verschillende soorten Kwikstaarten.

We vervolgen onze reis. Als we bij een tankstation stoppen om te tanken, zie ik opeens een Kuifleeuwerik lopen. Dag 6-KuifleeuwerikDe mensen van het pompstation staan wel een beetje raar te kijken als er ineens 3 mensen rondlopen met enorme telelenzen.

Iets verderop stoppen we om te lunchen.

We vervolgen onze weg en stoppen nog een uurtje bij een paar kleiner drinkplekken. Hier zien we voornamelijk Kuifleeuweriken en Kwikstaarten.

Dag 6-Meloenen kraampje langs de wegOnderweg zien we verschillende stalletjes waarin ze lokale producten verkopen. Dag 6-MeloenenBij 1 van die stelletjes stoppen we en kopen we een meloen. We mogen alle verschillende soorten proeven. Als uiteindelijk kiezen voor een watermeloen en deze hebben afgerekend, krijg ik een kleine meloen in m'n handen gedrukt van de verkoopster. Deze meloen lijkt op een kleine oranje pompoen, maar ruime verleidelijk zoet.

De volgende stop is de Taukum woestijn. Hier stoppen we bij de drinkplaats waar we morgenochtend ook naartoe gaan. Hier zien we nu voornamelijk Bergkalander Leeuweriken. Maar de korte nacht en lange dag beginnen hun tol te eisen. Voeg daar een harde wind en geworstel met een wegwaaiende camouflagetent aan toe en ik heb het even gehad.

Dag 6-Dinner in KanshengelTijd om te gaan eten in 1 van de vele wegrestaurants langs de hoofdweg. Dag 6-Diner op z'n KasachsGelukkig ben ik weer zover opgeknapt, dat ik gewoon kan mee-eten van de heerlijke shasliks die ze hier serveren.

Na het eten rijden we naar onze kampeerplaats in de Taukum Woestijn. Hier zetten we zelf onze tent op, wat door de harde wind echt wel even wat tijd kost.

Als we eindelijk in onze tent liggen, krijgen we ook nog een aantal regen en onweersbuien over ons heen.

Slaap lekker