Well Hide

13 januari 2018 - Balmazújváros, Hongarije

Na het ontbijt gaan we terug naar de kamer om onze spullen te pakken.

Als we bij de eetzaal komen, staat onze koffie al klaar. Ook de gidsen zijn in de tussentijd gearriveerd. Er valt nu al regen en natte sneeuw, maar we laten ons niet afschrikken.

We rijden nu naar een ander deel van het natuurgebied en de weg is hier nog slechter. Er was gisteren sprake van dat we het laatste stuk moesten lopen, maar het probleem met de auto is tijdelijk opgelost.

De hut ligt midden in een vlakte en heeft aan 2 kanten een raam. Van binnen is hij rond en is een meter ingegraven.

Dag 3-Raaf portretjeNog voordat het goed en wel licht is, zien we de eerste Zeearenden al verschijnen. Al snel zijn het er steeds zo'n 3-6.

Dag 3-Vader en zoonNaarmate de ochtend vordert, gaat het steeds harder sneeuwen, maar de Zeearenden blijven komen. Op een moment tellen we er 15 aan onze kant en nog een stuk of was aan de andere kant.

Dat andere raam is voor ons niet bruikbaar. Door de harde wind is de ruit nat van de sneeuw. Gelukkig voor ons zitten de meeste vogels aan de andere kant.

Dag 3-Drie op een rijZo rond de middag neemt de drukte een beetje af en zien we minder vogels. Tegen 14:00 uur zien we de eerste Zeearenden weer terug komen voor een middag snack

Rond 15:00 uur verdwijnt het weinige licht weer.

De Zeearenden zijn weer terug en zitten met gemiddeld 3 exemplaren voor de hut.

Dag 3-Jong-volwassen ZeearendFotograferen is lastig geworden. De andere kant van de hut is wel iets lichter, maar daar zien we buiten de Pontische meeuwen en de Bonte Kraai, weinig leven.

Toch blijft het genieten om deze enorme vogels die de bijnaam "vliegende deur" hebben, rond te zien vliegen. Ondanks hun enorme formaat zijn de kleinere vogels niet bang van deze reuzen. Vooral de Bonte Kraaien maken er een sport van om de Zeearenden aan hun staartveren te trekken in de hoop ze af te leiden van hun maaltijd.

Dag 3-De vliegende deurLangzaam pakken we onze spullen weer in en maken we ons klaar om weer richting hotel te gaan.

De gids komt ons om 16:00 uur halen, maar voordat we weg kunnen, moet hij eerst een lading vis lossen en een pomp instaleren om het waterniveau weer een beetje aan te vullen. Dan beginnen we aan de glibberige rit naar de hoofdweg.

Het sneeuwt weer flink en nu blijft het ook liggen.

Bij het hotel aangekomen, zien we dat hier al iets meer sneeuw ligt als bij de hut.

Na een warme douche, voegen we ons bij de andere 3 deelnemers en bespreken we de resultaten van vandaag. Voor de andere hebben de weersomstandigheden een groter effect gehad en waren er echt problemen met regen op de ramen en een gebrek aan vogels.

Na een goede maaltijd gaan we terug naar onze kamer om ons weer voor te bereiden op de dg van morgen. Als het goed is, zal de temperatuur morgen rond het vriespunt blijven en zal de sneeuw blijven liggen. Toch nog kans op rovers in de sneeuw?