Vlucht van Calama naar Santiago

2 november 2013 - Santiago, Chili

Vanmorgen werden we beide lekker uitgerust wakker. We hebben ruim de tijd om te douchen, de laatste spullen te pakken en te ontbijten. Dag 15 - CalamaOm 09:00 uur checken we uit en wachten op de taxi naar de luchthaven. Daar aangekomen loop ik naar een LAN balie om te vragen naar de staf travel desk. Die is er niet, maar we mogen gewoon aansluiten in de rij voor de check-in. Als we eindelijk aan de beurt zijn, ziet alles er goed uit, maar er is een probleem met onze tickets.

Er is bij het listen in Lima een fout gemaakt waardoor de verkeerde ticketnummers aan deze listig zijn gekoppeld. Even hebben we nog hoop dat we meekomen as er labels aan onze rugzakken worden gedaan en die op de band gaan. Helaas lukt het niet om op tijd de problemen op te lossen en we blijven staan.

Dag 15 - Wachten op de vlucht naar Santiago

De rugzakken zijn nu eerder in Santiago dan wij en wij blijven balend achter in de vertrekhal. Er gaat nog wel een telex naar Santiago zodat ze onze bagage achterhouden totdat wij ook aankomen. Nu moeten we tot 13:25 wachten tot de volgende vlucht.

Om 12:00 uur meldt ik me weer bij de incheck balie en nadat de dame achter de balie lang heeft overlegd in een kamer naast de balie, krijg ik uiteindelijk 2  instapkaarten; stoel 13A en 13B. Als dat maar goed gaat. Als het eindelijk tijd is om door de douane te gaan, vinden ze iets in mijn bagage. Ik ga er vanuit dat het de fles water is, maar nee het is een rechthoekig object. Ik g er dus vanuit dat het mijn telefoon is, maar ook die is het niet. Als ik uit pure wanhoop mijn Day pack begint leg te maken, stuit ik opeens op een metalen doosje mintjes. Dat wat het dus. Mentos bedankt!

Dag 15 - uitzicht vanuit het vliegtuigEenmaal aan boord, blijkt rij 13 nooduitgang te zijn. Weer het verzoek om de veiligheidskaart goed te lezen e.d. We knikken braaf ja en gaan door met ons boek.

Als we aankomen in Santiago gaan we eerst de listing voor de vlucht van Santiago naar Buenos Aires regelen. Hiervoor moeten we niet bij de Staff travel desk zijn, maar bij de sales desk.

Als de listing in orde is, gaan we opzoek naar een taxi. We kiezen uiteindelijk voor een gezamenlijke taxi i.p.v. een privé taxi. Scheelt ons 16 usd. De chauffeur heeft een beetje moeite om het hotel te vinden, maar daar aangekomen zijn we blij met onze keuze. We logeren in een 1 bedroom appartement in Barrio Bellavista, het deel van Santiago waar de meeste backpackers hotels en eettentjes zijn. Het hotel ligt tegen het Cerro San Cristobal aan en heeft prachtig uitzicht over de stad. Het appartement heeft een kleine keuken met koelkast, dus kunnen we hier zelf ons ontbijtje maken.

Als eerste gaan we dus opzoek naar een supermarkt voor broodjes en beleg. In een zijstraat van de hoofdstraat vinden we een kleine supermarkt waar we brood, kaas en ham kunnen kopen. In de straat die haaks op het hotel staat kunnen we zelfs verse eieren kopen.

De stad is op dit moment een bruisend geheel. De Chilenen hebben een lang weekend en vieren dat zoals wij bijvoorbeeld Koninginnedag vieren met drank, kermis en gezelligheid.

Dag 15 - Tijd voor een biertjeVoordat we gaan eten, lopen we naar Patio Bellavista, een enorm openlucht winkelcentrum met bijna alleen restaurants. Hier zit ook een kantoor van Turistik en omdat we morgen een wijn tour willen boeken, is een handig om te weten waar dat kantoor zit. Tot onze verrassing is het kantoor nog open en kunnen we de tour meteen boeken.

Omdat hier voldoende keus is, besluiten we hier een steak te eten bij een groot steakhouse. Helaas valt het eten voor Wim een beetje tegen, de eerste prime rib die hij op zijn bord kreeg was “well done” en niet de bestelde “medium rare” en van de tweede was een derde bot. Ik had een lekker stuk Angusbeef en die was prima. Om het goed te maken zijn we een lekker Italiaans ijsje wezen eten. Ons eerste ijsje in een land waar je op bijna elke hoek van de straat een ijssalon vindt.

Terug in het appartement zijn we heerlijk gaan slapen.