Ultima Frontiera - Boottocht, zwarte specht en Old House (Wilde kat)

11 april 2017 - C.A. Rosetti, Roemenië

Boottocht

Dag 4 - Roze pelikaanVanmorgen hebben we een boottocht over de nabij gelegen meren gemaakt. Zodra we vanaf de Donau het kanaal invaren, komen we in een waar vogel paradijs. Voordat we het eerste meer opvaren, hebben we de eerste Kroeskop pelikaan al te pakken.

Op het meer worden we overspoeld met grote groepen Roze Pelikanen. Door het prachtige weer hebben we voldoende licht om vliegbeelden te maken. Dag 4 - Goudjakhals langs de rivierOok op het 2de meer veel Pelikanen, maar ook de Roodhalsfuut.

Dag 4 - KwakNa een korte plaspauze varen we via een smal kanaal terug richting de haven van Ultima Frontiera. We krijgen langs het kanaal gezelschap van een Jakhals. Pogingen om daar foto's van te maken, mislukken. Met de Kwak heb ik meer geluk.

Geïmproviseerde zwarte spechten hut

Dag 4 - De geïmproviseerde zwarte spechten hutNa de lunch gaan we net de geïmproviseerde zwarte spechten hut op zoek naar de zwarte Specht. Deze is bezig met zijn nest in een boom buiten het terrein. Na een hobbelige rit, stellen we de auto op aan de voet van de boom waar de specht zijn nest aan het maken is. Wim en ik gaan in de achterbak zitten die is omgebouwd tot schuilhut. Het is krap en uitdagend, maar met een paar minuten zitten we klaar.

Dag 4 - Zwarte SpechtDe zwarte specht laat zich gelukkig al snel zien. Hij begint met het opruimen van zijn nest en gooit van alles en nog wat naar beneden. Als hij daarna bezig ia net het uithakken van zijn hol, wordt de rust verstoord door een koppel Noordse Kouwen.

Dag 4 -Wim & Carolien in de spechten hutDie jagen hem letterlijk uit zijn hol en nemen de boel over. Hij doet nog 1 poging om zijn hol te heroverden, maar dat lukt niet meer.  Als we terug rijden naar het hotel, zijn we dan ook allemaal onder de indruk van wat we hebben gezien.

Hide 12 - Old House (Wilde kat)

Dag 4 - Old house vanaf de setting kantNa het diner en de planning voor de volgende dag, pakken we onze spullen en rijden we met de buggy naar de hut van de Wilde kat. Dit gaat een pittige nacht worden, want we weten niet rond welke tijd we de wilde kat kunnen verwachten. Volgens de wild camera is hij wel elke nacht aanwezig.

Om 22:00 uur zitten we in de hut. Dat geeft Wim voldoende tijd om de ideale camera settings te vinden. Er staan we grote lampen op de setting, maar om te fotograferen is dat niet voldoende.Dag 4 - Europese Wilde kat © Wim Hoek

Om middernacht ziet we de eerste actie. Een Jakhals laat zich zien in de verste hoek van de setting. De uren die volgen horen en zien we af en toe een Jakhals. Om 04:15 laat de Wilde kat zich eindelijk zien. Voorzichtig loopt hij richting het voer en begint te eten.

Na 15 minuten vertrekt hij weer. Moe maar voldaan pakken we onze spullen in en rijden we terug naar het hotel.

Na nog even een wijntje te hebben gedronken, gaan we rond 05:00 uur slapen.