Santiago

3 november 2013 - Santiago, Chili

Heerlijk uitgeslapen en wakker geworden van de zon die naar binnen schijnt. Na een heerlijk ontbijt, met door Wim gekookte eitjes, maken we ons rustig op voor een dagje musea. Dag 16 - uitzichtWe beginnen met het inchecken voor de vlucht naar Paaseiland, want dat is belangrijk. We printen de instapkaarten in de lobby van het appartementencomplex voordat we richting Plaza de Armas lopen. Hier bezoeken we Museo Historici National. Dit museum bevat voornamelijk historische voorwerpen die uitleg geven over het ontstaan van de stad Santiago en Chili als een natie. Helaas is een groot deel van het museum gesloten voor publiek i.v.m. een verbouwing. Over het geheel genomen is het verhaal redelijk eenzijdig en wordt het bewind van Pinochet nauwelijks belicht.

Vervolgens wandelen we via de Avenue O’Higgins terug naar het appartement voor een snelle lunch. Daarna nemen we de metro naar de halte Santa Anna om een bezoek te brengen aan Museo de la Memories y los Derechos Humanos, een museum volledig gewijd aan de periode Pinochet. Helaas blijkt de Lonley Planet niet helemaal te kloppen en moeten we nog 10 blokken lopen vanaf de door hun aangegeven metro halte. Als we bij het museum aankomen hebben we nog 45 minuten om het museum te bekijken. Het bezoek zet je zeker aan het denken en belicht de opkomst en de ondergang van het regime en geeft de slachtoffers de ruimte om hun verhaal te doen. Het meeste indruk maakt de wand met foto’s van alle bekende en onbekende slachtoffers.

Het is heerlijk warm en hierdoor komt de hele stad tot leven. Overal in de parken zie je gezinnen genieten van het mooie weer. Overal klikt muziek en gezang.

Weer terug in de wijk stoppen we voor een lekkere frappochino in Starbucks. Hier koop ik ook mijn City of landen mok met daarop de Paaseiland beelden.

Wim doet n.a.v. het eten van gisteravond wat research naar het restaurant waar we willen gaan eten en komt tot de conclusies dat dat niet de beste keuze is. Uiteindelijk gaan we in een ander restaurant eten en komen daar beide met een goed gevoel vandaan. Met een voldaan gevoel en een beetje teveel wijn op gaan we lekker slapen.