Santiago en de nachtvlucht naar Arica

21 oktober 2013 - Santiago, Chili

Vanmorgen waren we al vroeg op, maar toch duurde het lang voordat we aan het ontbijt zaten.

Als eerste stond het Museo Historico National aan het Plaza de Armas. Helaas bleek het museum op maandag gesloten te zijn. En niet alleen dit museum was gesloten, maar alle musea waren gesloten. Dus tijd voor een alternatief plan.

Dan eerst maar een bezoek brengen aan Catedral  Metropolitana. Deze prachtige kathedraal ligt ook aan Plaza de Armas en is wel alle dagen open. Nadat we uit hadden gecheckt en een taxi voor vanavond hadden geregeld, zijn we naar de Mercado Centrale gelopen. Dit is een enorme overdekte markt waar ze van alles verkopen.

Deze markt is voornamelijk beroemd om zijn visafdeling, maar die hebben we niet kunnen vinden. Misschien waren we toch te laat daarvoor.

Na een heerlijke lunch bij een van de vele eet kraampjes op de markt, zijn we via de Rio Mapocho naar Cerro San Cristobal gelopen.

Dag 03 - uitzicht over Santiago vanaf Cerro San Cristobal

Hier kan je per kabelbaan de heuvel op en een bezoek brengen aan het 14 meter hoge beeld.

Daarna was het een kwestie van onze tijd vullen. Het plan is om vanavond laat naar het vliegveld te gaan en de 01:30 uur vlucht naar Arica te nemen. Na een colaatje op het ene terras en een  biertje op het andere en een stukje lopen, zijn we weer in de buurt van het hotel.Dag 03 - Cerro San Cristobal

We besluiten te gaan eten in een Peruaans restaurant achter het hotel.

Bij aankomst blijk die tent bijna leeg te zijn, maar omdat we zin meer hebben om verder te zoeken, gaan we toch maar naar binnen. Het eten valt enorm tegen en we kunnen niet wachten om weer weg te gaan.

Weer in het hotel check ik snel de stand van de vlucht waar we op gelost staan. Tot onze schrik geeft die aan dat er geen stoelen beschikbaar zijn. Weer tijd voor een noodplan. We besluiten toch naar de luchthaven te gaan en daar en poging te doen om op de Arica vlucht mee te komen. Als dat niet lukt, gaan we naar het Holiday Inn Hotel aan de overkant van de luchthaven en doen we morgen ochtend en nieuwe poging.

Om 22:00 uur komt de taxi, we gaan het zien.

De taxi is gelukkig op tijd en als we de vertrekhal binnenlopen zie ik meteen de Staf Travel balie. Hier staan al heel veel andere passagiers, maar aan hun bagage hangt over het algemeen een label met bestemming Miami. We moeten even wachten voordat de instapkaarten voor de Miami passagiers zijn uitgedeeld, maar als wij aan de beurt zijn, krijgen we ook een label aan onze rugzakken, maar nog geen instapkaarten.

We moeten ons om 00:14 weer bij de balie melden en dan weten we of we meekomen. Volgens de man achter de balie zou het wel goed komen, maar dat moet ik nog zien. We hebben ons op een stoel geparkeerd en wachten nu af op wat komen gaat.

Stipt op tijd staan we bij de balie, maar die blijkt gesloten. De LAN medewerkster die ons eerder had geholpen, verwijst ons naar een andere balie. Daar is verwarring en na een minuut of 10 krijgen we te horen dat we om 00:50 terug moeten komen. Weer zoeken we een plekje op en zitten we onze tijd uit. Er steeds meer van overtuigd, dat we vannacht in Santiago blijven.

Als we weer bij de balie staan, krijgen we van diezelfde medewerkster een seintje om te wachten waar we staan. Er is druk overleg en als de incheck medewerkster die ons de 2de keer weer wegstuurde, ons wil roepen, geeft zij aan dat ze ermee bezig is. We worden door haar meegenomen naar een balie verder op en ze geeft haar collega opdracht om onze instap kaarten te printen. Zelfs dan is ze nog niet tevreden, want we krijgen van haar zelfs 2 stoelen naast elkaar bij de nooduitgang.

De vlucht verloopt gelukkig zonder problemen. Maar we verbazen ons erover dat er aan de grond zo moeilijk werd gedaan. We tellen zeker nog 2 open plekken, waaronder 1 naast ons.

Eenmaal aangekomen on Arica , halen we onze bagage op en begeven ons naar de uitgang. De taxi’s hebben vanaf hier een vaste prijs, dus onderhandelen is niet nodig. Gisteren morgen hebben we al een hotel geboekt en daaraan doorgegeven dat we erg laat inchecken, maar bij het hotel aangekomen is het donker. De taxichauffeur is niet van plan om ons zo achter te laten en belt de eigenaar wakker. We worden wel verwacht, want er ligt een sleutel klaar. Nu snel slapen en morgen zien we wel weer verder.