Van Amsterdam naar Boekarest en door naar Chilia Veche

16 juni 2018 - Chilia Veche, Roemenië

Dag 1 - Koffietijd @SchipholDeze keer zijn we op tijd richting de luchthaven gegaan. Om 07:15 stond de buurvrouw voor de deur en om 07:45 liepen we de vertrekhal in.

Het was even schrikken toen we de rij bij de bagage afgifte zagen. Gelukkig kwamen we in een rij voor een "ouderwetse balie" en dat liep redelijk vlot. Met 15 minuten hadden we onze bagage afgegeven.

Ook de volgende stap, de security check, verliep vlot. Dit keer hoefde er niets uit de tas te worden gehaald, zelfs de laptops mochten in de tas blijven.

We hebben zelf tijd over voor een bakkie koffie bij Starbucks.

Als we na een rustige vlucht zijn aangekomen, lopen we richting de bagage band. Wims rugzak ligt als een van de eerste op de band, maar die van mij laat lang op zich wachten.

Als we die ook eindelijk van de band hebben gehaald, lopen we richting de uitgang. We hebben onze gids in een paar minuten gevonden. Vervolgens lopen we naar de auto. Omdat het hier onmogelijk is om een bagagekar te vinden, moeten we de bagage zelf dragen.

De gids, Zoltan, moet nog even een uitrukkaart en wat water kopen voordat we weg kunnen.

De volgende stop is het hotel van onze reisgenoot. Hij is gisteren al aangekomen en logeert in een hotel bij de luchthaven.

Dag 1 - Wachten op de treinDan beginnen we aan de lange rit richting Tulcea.

Helaas gaan ook dit keer de bomen bij de enige spoorwegovergang op de route weer  open. Gelukkig is de wachttijd beperkt tot een minuut of 15. Onderweg stoppen we verder alleen voor een broodje en een kop thee, maar de rest van de tijd rijden we gestaag door over de slechte Roemeense wegen. Onderweg zien we veel truck met daarop verschillende bijenkasten. Dit zijn mobiele honing fabriekjes die het hele land doortrekken.

Dag 1 - de boot vanuit TulceaIn Tulcea laten we eerst onze permits voor de Delta valideren, voordat we naar de boot rijden. Als alles in ingeladen en de tank is gevuld, beginnen we aan de boottrip van een uur.

Dag 1 - de boot vanuit Tulcea (2)Onderweg zien we al verschillende vogels zoals Kwak, Ralreiger en Pelikaan, die we morgen hopelijk voor de lens krijgen. Terwijl de zon langzaam zakt, genieten we van de overvloed aan vogels in dit enorme gebied.

Bij het hotel aangekomen hebben we 30 minuten voordat we aan een laat diner beginnen. In de rugzak van Wim is helaas de fles met zonnebrandcrème opengegaan, dus moeten we eerst de boel schoonmaken.

Helaas zit ook een deel van zijn kleding eronder. Gelukkig heb ik wasmiddel bij me, maar was eigenlijk niet van plan om op de eerste dag al te gaan wassen.

Tijdens het diner, krijgen we van de eigenaar van het hotel een lokaal welkomstdrankje. We proosten op een succesvolle reis met veel mooie foto's. Na het diner zetten we onze spullen voor morgen klaar en dan is het alweer tijd om te gaan slapen.