National Park Lauca, Lake Chungara

25 oktober 2013 - Putre, Chili

Vanmorgen  werden we al vroeg wakker. Ondanks de kou lagen we lekker warm onder onze twee dekbedden en twee dekens. Na het ontbijt vertrokken we per auto naar Lauca National Park.

Dag 07 - vicuña'sOnderweg hadden we al geluk met het spotten van wild Life, want we waren nog niet eens halverwege of we zagen een groep Vicunas lang de weg lopen. In het park aangekomen, stoppen we eerst bij de sector of the caves. Hier heb je een weids uitzicht over het park. Al snel spotte de gids hier meerdere Viscacha’s. Dag 07 - Viscacha (2)Dit zijn knaagdieren die familie zijn van de chinchilla en op en in de rotsen leven. Vervolgens stoppen we bij het uitzichtpunt Chucuyo en Lagoon Cotacotani om vervolgens te stoppen bij Lake Chungara, dat met 4.500 meter boven zeen niveau een van de hoogste meren ter wereld is. Vanaf de pier die het meer inloopt, heb je prachtig zicht op de tweeling vulkanen Payachata.

Dag 07 - Kerk in ParinacotaVoor de lunch stoppen we in (het bijna spookstadje) Parinacota. Hier woont ook de moeder van onze gids die daar een café heeft. Er wonen op dit moment nog maar een handje vol mensen in het dorp en de enige bezienswaardigheid is de eeuwen oude kerk.Dag 07 - Lama's Helaas is de gene die de sleutel van de kerk heeft, niet in het dorp en kunnen we de kerk alleen aan de buitenkant bezichtigen. Helaas is de eigenaar van het restaurant waar we zouden gaan lunchen, ziek dus wijken we uit naar een eethuisje in Chucuyo. Hier eten we Alpaca met rijst en salade en dat smaakte prima.

Op de weg terug naar Putre stoppen we nog even bij Terras Jurasi, een natuurlijk terminaal bad. Het ziet er alleen zo vervallen uit dat we het badderen maar aan ons voorbij laten gaan. Zeker omdat we morgen daarvoor een betere gelegenheid hebben. Maar dan moeten we wel eerst een paar handdoeken regelen, want morgenavond slapen we niet in Putre.

Gelukkig hebben ze hier ook een winkel van Sinkel en kunnen we twee handdoeken kopen. Waarschijnlijk tegen een veel te hoge prijs, maar dat moet dan maar even.

Dag 07 - ZonsondergangDit keer stonden we helemaal klaar voor de zonsondergang, maar die was lang niet zo mooi als die van gisteravond. Stipt op tijd werden we opgehaald voor het avondeten. De heren hadden een tafel gereserveerd in een wat meer up markt tentje waar ze ook wijn serveren. Omdat de wijn in het restaurant nogal duur was, hadden ze hun eigen fles meegebracht. Een van de lokale specialiteiten van deze regio is aan algensoort die onder anderen voorkomt in Lauca National Park. Ik kies voor de variant met Chili en geitenkaas en Wim die met een omelet. Het was op zich wel aardig, maar ik vond het toch een gek idee om algen uit ondiep water te eten.