Van Labuan Bajo via Rinca naar Komodo, Flores

12 mei 2010 - Komodo Island, Indonesië

Dag 16 - Vertrek uit Labuan BajoVanmorgen stonden we al vroeg klaar om naar de haven te gaan. Echter was er wat miscommunicatie ontstaan over de vertrektijd. Hierdoor kwam Eddie ons pas om 08:30 ophalen i.p.v. 07:30. In de haven hoefde we alleen nog maar te wachten op de bevoorrading voordat we konden vertrekken.

Dag 16 - op de boot 1We hebben onze eigen gids die goed Engels spreekt. Hij spreekt zelfs een beetje Nederlands.

Na 2,5 uur varen kwamen we aan op Rinca. Dit is naast Komodo 1 van de belangrijkste plaatsen waar de Komodo varanen leven. Meteen nadat we van boord gingen zag onze gids een jonge Komodo varaan naast het pad liggen. Die was alvast in de pocket!

Natuurlijk ook hier het gebruikelijke ritueel van inschrijven in het park en de benodigde tickets kopen. Omdat we onze eigen gids hebben gaat er maar 1 “ranger” met ons mee.

Dag 16 - Komodo Varaan 2De eerst stop was in het kamp waar de rangers en gidsen wonen. Hier lagen een stuk of 10 middelgrote Komodo’s onder en naast de keuken van het kamp.

Daarna was het tijd voor een trekking van +/- 2 km. We hadden al snel door dat we het niet moesten hebben van de speurcapaciteiten van de ranger.

Dag 16 - Komodo Varaan op RincaVlak voor het eind van de tocht riep onze gids ons terug en wees ons op een varaan vrouwtje dat, in een voormalig nest gat, aan het graven was naar eieren.

Komodo’s zijn alles eters en eten zelfs elkaars eieren en jongen op. Jonge varanen leven zelfs de eerste 3 jaar van hun leven in bomen, want zelfs voor hen eigen moeder zijn ze niet veilig.

Hoewel ze af en toe onze kant op keek, bleef ze rustig van nest gat naar nest gat lopen om die rustig verder uit te graven. Er is een vogelsoort die het nestgebied van de Komodo’s gebruikt voor het maken van hun nesten en naar die eieren is deze Komodo op zoek.

Dag 16 - Waterduffel op RincaTerug in het kamp heb ik nog even een paar opnames gemaakt van de luierende Komodo’s. De ranger vond echter dat ik voor de filmopnames actie nodig had en gooide een stuk vis vanuit de keuken naar de groep. Er brak een fiks gevecht uit, waarbij 1 van de Komodo’s zelfs een bloedende bek opliep. Die mafkees van een ranger snapte niet dat ik mijn mooist opnames al had gemaakt bij het gravende vrouwtje.

Na de lunch voeren we naar Pantai Merah (Pink Beach). dag 16 - Carolien op de bootEerst moesten we een gevaarlijk stuk water passeren, waar verschillende stromingen samen komen, wat een kolkende water massa oplevert. Op Pink Beach kregen we de gelegenheid om even te snorkelen. Door de stromingen verschilde de watertemperatuur per plek, maar het was zeker de moeite waard. We zagen een zeeschildpad, inktvissen, kleurige rif vissen en een aantal grote Snappers.

Dag 17 - KomodoNa het snorkelen, varen we verder naar een klein eilandje voor de kust van Komodo, waar we de nacht gaan doorbrengen. Het eilandje bestaat uit een enorme mangrove, waarin een enorme hoeveelheid fruit vleermuizen leven. Net voor zonsondergang vliegen die massaal uit op jacht naar voedsel.

We sluiten de dag af met een heerlijke kip die is klaar gemaakt op de BBQ die op het achterdek staat.