Van Korgalzhyn naar Astana

14 september 2017 - Astana, Kazachstan

Vanmorgen gaan we, na het ontbijt, voor de laatste keer richting de steppen. Voordat we vertrekken, pakken we de meeste spullen alvast in, want we moeten vanmiddag om 12:00 uur uitchecken.

Geheel volgens plan, rijden we dezelfde route als gisteren. Dag 14-Wim in z'n schuiltentje

Zodra we zicht hebben op groepen met Zwarte Leeuweriken, stappen Wim en ik uit en zetten we onze schuiltentjes op. Dag 14-steppen van KorgalzhynIk zit net voorbij de splitsing van 2 zandwegen en Wim zit aan de ander kant van de weg. Het moet er voor de andere weggebruikers best grappig uit zien, 2 camouflage tentjes die elk aan een ander kant van de weg staan.

Dag 14-tegemoetkomend verkeerOnze tactiek werkt wel, we krijgen een paar keer de kans om een Leeuwerik van dichterbij de fotograferen.

Dag 14-Veldleeuwerik

Helaas hebben we ook last van passerende auto's en brommers. Die jagen de vogels af en toe ook de verkeerde kant op.

Na bijna 2 uur zijn de vogels ineens vertrokken en lopen we terug naar de auto die verderop staat.

Dag 14-Zwarte Leeuwerik

We doen verderop nog een poging om vanuit de schuiltentjes een paar Witvleugelleeuweriken te fotograferen, maar dat lukt niet.

Weer terug in het hotel, pakken we de laatste spullen in en zetten we alles alvast in de auto. Na een uitgebreide lunch is het tijd om te vertrekken. In 2 uur rijden we naar ons hotel in Astana. Daar kunnen we na 3 dagen weer uitgebreid genieten van een warme douche.

Dag 14-Kauırma Lagman ons avondetenTegen 18:00 uur pikken we Machiel op bij 1 van de vele Malls en rijden we door naar een restaurant waar ze authentiek Oezbeeks eten serveren. We kiezen voor Kauırma Lagman met een biertje.

Gelukkig smaak dit eten een heel stuk beter dan het eten van de afgelopen dagen.

Terug bij het hotel, nemen we afscheid van onze chauffeur van de laatste 3 dagen. Daarna nemen we ook afscheid van Machiel.

Om 21:00 uur nemen we een "taxi" naar het centrum. Deze chauffeur liep in het hotel en sprak ons aan toen we naar buiten liepen. Voor 1.000 tenge brengt hij ons naar de Bayterek Tower in het centrum.

Wim had een paar foto's gezien van Astana bij nacht en wilde daar ook een paar plaatjes schieten.

Het hele centrum is elke avond prachtig verlicht en het is dan ook een genot om hier rond te lopen.

Dag 14-Bayterek Tower by night  Dag 14-Astana by Night 1  Dag 14-Astana by Night 2

We sluiten de avond af in een winkelcentrum, waar we een milkshake drinken. Het is grappig om te zien dat dit winkelcentrum een exacte kopie is van het winkelcentrum waar we 2 dagen geleden waren. Zelfs de supermarkt zit op precies dezelfde plaats.

Met een paar biertjes lopen we naar buiten opzoek naar een lift naar het hotel. Binnen 2 minuten hebben we een auto gevonden die ons voor 500 tenge naar het hotel wil brengen. Deze 2 jongens spreken redelijk Engels en aan het eind van de rit geven ze aan dat we niet hoeven te betalen, omdat we gasten in hun land zijn.

Zelfs als we aandringen, willen ze het geld niet aannemen. Dat is nu eens een leuke ervaring.

Terug in het hotel heb ik ons nog even ingecheckt voor de vluchten van morgen. Het zit er bijna op.