Laatste dag Astana en terugvlucht naar Amsterdam (via Almaty)

15 september 2017 - Astana, Kazachstan

Vanmorgen geen wekker en geen ontbijt om 07:00 uur.

Dag 15-ontbijtzaal in het hotelAls we om 08:30 uur wakker worden is het al licht en schijnt de zon al lekker. We houden vanmorgen ons gemak en gebruiken de tijd om onze spullen opnieuw in te pakken. Dag 15-even wat kleding strijkenNa het ontbijt strijk ik onze reiskleren nog even met behulp van het strijkijzer en de strijkplank die we in de kamer hebben staan. Helaas is de strijkplank niet ontworpen voor lange Nederlanders, want zelfs in de hoogste stand, moet ik nog bukken. Gelukkig zijn het maar 2 broeken, een polo en een bloesje, dus valt de pijn in m'n rug nog mee.

Om 13:00 uur checken we uit en pakken we een taxi naar het "Palace of Peace and Reconciliation". Dag 15-Palace of Peace and ReconciliationHier wandelen we het Presidential park rond en bekijken we de kunst en de waterpartijen in het park. Dag 15-wachten op een liftAls we het park rond zijn gelopen, steken we de weg over en lopen naar de Hazret Sultan moskee. Deze enorme witte moskee steekt prachtig af tegen de strak blauwe lucht. We besluiten vanaf hier terug te gaan richting Bayterek Tower. Het is alleen niet zo makkelijk om vanaf deze brede en drukke straat een auto richting het centrum te krijgen. Net als we het willen opgeven, stopt er een auto die ons voor 700 tenge naar de toren wil brengen.

Dag 15-in de bol van de Bayterek TowerBij de Bayterek Tower aangekomen, komen we erachter dat er op 97 meter hoogte een observatieplatform is dat je kan bezoeken. In het kader van "nu we er toch zijn" lopen we naar binnen en kopen 2 tickets. In een mum van tijd ben je boven en kan je genieten van het weidse uitzicht over de stad. Helaas is foto's maken niet mogelijk.

Dag 15-Tijd voor pizza bij Del PapaAls we weer met beide benen op de grond staan, gaan we eerst wat eten. We lopen terug naar het winkelcentrum waar we gisteren ook waren en belanden uiteindelijk bij  Del Papa, waar we een heerlijke pizza eten.

Na de lunch lopen we de Nurzhol Boulevard verder uit richting de Khan Shatyr. Bij aankomst blijkt dit ook een enorm winkelcentrum te zijn. Deze is door zijn vorm wel bijzonder en tot onze verbazing loopt er bovenin het winkelcentrum zelfs een monorail en kan je een rondje meerijden.

Dag 15-I Love AstanaOmdat ik nog een kadootje voor moeders wil kopen, lopen we weer terug naar de Bayterek Tower. Daar heb ik een leuke vilten Yurt gezien die ik voor haar wil kopen. Gelukkig zijn ze nog open en met een paar minuten is de buit binnen.

De volgende stop is het winkelcentrum, waar we nog even een hamburger eten voordat we terug gaan naar het hotel.

Buiten het winkelcentrum staan voldoende auto's, maar uiteindelijk stappen we in de enige "officiele" taxi die er staat. Dat hij iets duurder is, maakt ons even niet uit. We hebben nog 45 minuten voordat onze transfer voor de deur staat.

In het hotel hebben we nog 15 minuten om ons te verkleden en de camera's op te ruimen. Als we in het hotel vragen of er een ruimte is waar we ons kunnen verkleden, maken ze de vergaderruimte voor ons open. Binnen een paar minuten zijn we omgekleed en klaar voor vertrek.

Om precies 20:00 uur staat de transfer voor het hotel.

Op de luchthaven van Astana is er even verwarring over de terminal vanwaar  we vertrekken. Er is namelijk ook een KLM vlucht die rond dezelfde tijd vertrekt als onze Air Astana vlucht. Gelukkig zitten we in de juiste terminal en kunnen we gewoon naar de check-in. De vlucht verloopt verder soepel en we zijn netjes volgens schema in Almaty.

In Almaty moeten we onze bagage van de band halen. Vervolgens lopen we naar de internationale terminal en checken daar opnieuw in. Dan is het wachten op het vertrek van de vlucht. Omdat we zijn vergeten om het geld om te wisselen, koopt Wim een fles Whisky van onze laatste Tenge.

Eenmaal aan boord maken we ons klaar voor vlucht van 7 uur naar Amsterdam. We zitten op een rijtje van 2 en dat is lekker op deze nachtvlucht. We komen na ruim 6 uur aan op een koud en regenachtig Schiphol.