Van Cochrane naar Iquique (via de Giant of the Atacama en Humberstone)

27 oktober 2013 - Iquique, Chili

Na een heerlijke nacht slaap en een lauwe douche, zitten we als eerste aan het ontbijt. We hebben vandaag een lange rit voor de boeg. Nog even de laatste dingen inpakken en we zijn onderweg.

Dag 09 - giant cactussenAls eerste stoppen we bij de giant cactussen die wel 10 meter hoog kunnen worden en alleen boven de 3.700 meter hoogte voorkomen. We lopen samen de helling op om deze grote jongens van dichtbij te bekijken. Ze blijven indrukwekkend, maar we hebben er in Bolivia meer gezien. Het mooie van deze cactussen is dat ze op dit moment in bloei staan.

Vervolgens hebben we nog twee dorpjes bezocht; Cariquima en Chusmiza. Beide dorpjes waren verlaten, maar niet zo vervallen als de dorpjes die we eerder deze reis hebben bezocht.

Onderweg maken we een kleine de-tour naar een prachtig bergachtig gebied. Hier hebben de wind en het water de rotsen uitgesleten tot de meest prachtige vormen. Omdat dit geen deel uitmaakt van welke tour dan ook, hebben we het gebied voor onszelf.

Na een lange rit door de woestijn komen we bij de Cerro Unita (Unita mountain). Hier vind je de beroemde Giant of the Atacama, een 86 meter hoge Geoglyph die een pre-inca mens moet voorstellen. Ik de brandende zon van de woestijn krijgen we uitleg over de historie en hoe deze Geoglyphs worden gemaakt en bewaard. Volgens de gids kan je de Giant het beste via Google Earth bekijken, in ieder geval is dat een stuk koeler.

Dag 09 - Onderweg naar IquiquiVoor de lunch stoppen we in het nabijgelegen Huara, een bijna modern plaatsje met een modern restaurant. Hier eten we een Chileense lekkernij een inktvisachtig schelpdier. Het smaakte naar inktvis, zag eruit als zwarte paddenstoelen en was taai. Geen goede keus dus.

Na de lunch reizen we verder door de woestijn. Onze laatste stop is Humberstone een oude nitraatmijn die midden in de woestijn ligt. Hier woonde en werkte in de hoogtijdagen van de nitraat winning zo’n 4.750 mensen die zich bezig hielden met de winning van nitraat, de administratie en aanverwante zaken. Buiten de woningen van de arbeiders en hun gezinnen, vind je hier een zwembad, een theater, een hotel en verschillende winkels. De stad was voor een deel zelfvoorzienend en had zelfs zijn eigen geld.

Dag 09 - Humberstone (1)  Dag 09 - Humberstone (4)  Dag 09 - Humberstone (3)

Het museum komt een beetje rommelig en onoverzichtelijk over. In een aantal huisjes zie je een kamer vol met speelgoed van de kinderen uit de stad en in een andere alleen maar gereedschap of hoefijzers. De logica ontbreekt, in het ziekenhuis staan oude reclame posters en de spullen van het ziekenhuis staan elders in een kamer gepropt. Het theater is gerestaureerd, maar hierdoor ziet het gebouw een bijna nieuw uit aan de buitenkant wat de prachtige oude binnenkant weer geen goed doet. Het hele proces van het winnen van het nitraat is aan me voorbij gegaan. Het bezoek aan de tweede nitraatmijn Santa Laura hebben we dan ook maar overgeslagen.

Uiteindelijk komen we aan in Iquiqui, een grote kustplaats die een belangrijke rol heeft gespeeld in het verdere vervoer van het nitraat uit o.a. Humberstone. Ons hotel ligt on het oude centrum, een paar meter van het centrale plein. Wat ons het eerste opvalt is de penetrante vis lucht die hier hangt. We zitten onder de rook van een van de grootste vismeel fabrieken van Chili.

Ik merk aan de gids dat hij niet helemaal blij is met de locatie van ons hotel. Misschien had hij wel verwacht dat we in een van de grote hotels in het nieuwe deel van Iquique zouden slapen. Als we eenmaal zijn ingecheckt en gesetteld, gaan we de stad in om te eten. Onze eerste indruk is twijfelachtig. We zitten om de hoek van het centrale plein, maar alles ziet er verlaten en dicht uit. Als we het plein rondlopen, komen we in een winkelstraat met een aantal eethuisje.

Na een heerlijke maaltijd gaan we terug naar het hotel. Omdat de waszak redelijk vol zit en we hier twee nachten zitten, ga ik naar even het meest noodzakelijke wassen. Hopelijk droogt het snel genoeg om morgenavond droog te zijn.