Van Putre naar Colchane (via Vicuña National Reserve en Polloquere Hot Springs)

26 oktober 2013 - Colchane, Chili

Vanmorgen werd ik al vroeg wakker met een stevig hoofdpijn. Ik heb het vermoeden dat dit door de hoogte komt en na een paar paracetamol, ga ik terug naar bed. Als de wekker gaat, is de hoofdpijn er nog wel, maar is wel te doen. Na het ontbijt kunnen we eindelijk de tour afrekenen met de eigenaar. Ondanks de nieuwe briefjes van USD 100, is er een probleem met de biljetten. De twee biljetten van USD 5 zijn te oud en worden niet geaccepteerd. Gelukkig heeft Wim nog twee nieuwere biljetten en kunnen we eindelijk weg.

Dag 08 - Kerkje in AncutaOnze eerste stop is in Vicuña National Reserve. Hier genieten we van grote kuddes Vicuña en het indrukwekkende landschap.

Dag 08 - Het dagelijk leven in Ancuta

Aan de voet van de vulkaan Guallatiri liggen twee dorpjes waar we stoppen. In het eerste dorpje, Ancuta, hebben een aantal inwoners net een Alpaca geslacht. In eerst instantie mogen we niet fotograferen en filmen, maar tegen een kleine vergoeding mag het wel. Als je hier rondloopt is het net alsof je terug gaat in de tijd, kleine stenen huisjes in een desolaat gebied zonder stromend water. Het inwoners aantal daalt per jaar en over een paar jaar is ook dit dorp verlaten.

Dag 08 - Kerkje in GuallatireIn het tweede dorpje, Guallatire is het niet veel beter, ook hier zijn de meeste huizen verlaten, maar hier kan je nog iets meer terugvinden van hoe het vroeger ooit was. Ze zijn hier ook begonnen aan een serieuze poging om de kerk van het dorp te restaureren. Helaas is daardoor de kerk afgesloten en moeten we via een weg bij de kerk komen.

We vervolgen onze reis naar het zoutmeer Surire dat op 4.200 meter ligt. Dag 08 - zoutmeer SurireIn dit meer leven 3 soorten flamingo’s en na een lesje flamingo besluipen, lukt het ons om een paar flamingo’s op de gevoelige plaat te leggen.

Dag 08 - Lunchtijd @ zoutmeer Surire

We lunchen aan de oevers van het meer bij de ruïnes van de voormalige trekkers hutten. Na de lunch oefenen we nog even met het besluipen van flamingo’s en maken we nog een paar mooie plaatjes.

We vervolgen onze reis door het steeds wisselende landschap en genieten van de machtige vulkanen die ons omringen als we aankomen bij de vermalen baden van Polloquere.

Dag 08 - Genieten in Polloquere Hot Springs

Midden in een zoutvlakte liggen een aantal natuurlijke zwavelmeertjes met alleen een picknickplaats.

Dag 08 - Polloquere Hot Springs

We zijn hier helemaal alleen en anders dan gisteren, kunnen we niet wachten om hier in te gaan. Het is bijna surrealistische om hier alleen te zwemmen in zo’n prachtige omgeving.

Als we eindelijk afscheid nemen van deze prachtige omgeving, vervolgen we onze reis over de pampa’s en komen langs prachtige wetlands als Lagoon Arabella met zijn bos van Quenua bomen en een nog actieve vulkaan op de achtergrond.

Dag 08 - kerkje in EnquelgaInmiddels lopen we al ernstig achter op het schema en kunnen nog net een paar shots maken van de ondergaande zon. Via Enquelga en Isluga, komen we uiteindelijk aan in het op 3.750 meter hoog gelegen Colchane aan. Je heb hier keus uit twee hotels en er zijn zo te zien geen restaurant. Dus eten we in het hotel. Na een lange dag, kunnen we eindelijk de zwavelresten van ons lijf spoelen en gaan slapen.