Buzzard Hide

14 januari 2018 - Balmazújváros, Hongarije

Vanmorgen konden we een beetje uitslapen. We worden pas tussen 06:15 en 06:30 opgehaald.

De overige gasten zijn dan ook al vertrokken als wij gaan ontbijten.

Dag 4-Buzzard hideDe nacht heeft ervoor gezorgd dat de sneeuw is blijven liggen, dus goede hoop op winterse plaatjes. Nu maar hopen op meer vogels dan het stel van gisteren.

Janos komt ons uiteindelijk om 06:35 halen. Halverwege stappen we over op een andere auto met 4×4.

Dag 4-Zonsopkomst

Die hebben we wel nodig want we moeten door een grasland dat erg modderig is en ik vrees een aantal keer dat we vast komen te zitten.

De hut zelf is middel groot en zeer netjes afgewerkt. Ook hier verwarming en toilet.

Terwijl ze de hut in orde maken, genieten we van de opkomende zon.

Dag 4-Bonte Kraai

De ochtend begon een beetje teleurstellend. Het duurde zeker een half uur voordat de eerste Pontische meeuwen voor de hut kwamen. Al snel volgde de Bonte Kraaien en de eksters.

Ik had me er al een beetje bij neergelegd dat vandaag een lesdag zou worden. Oefenen met het goed krijgen van de belichting in de sneeuw en het maken van vliegbeelden.

Dag 4-Buizerd op een takje

Om 11:00 liet de eerste Buizerd zich zien en vanaf dat moment hebben we bijna constant 1 Buizerd voor de hut gehad. Op een aantal momenten zaten er zelfs 3.

Dag 4-Buizerd vs Bonte kraai

We zijn zo druk met fotograferen dat we het er warm van krijgen. Tijd om de thermo kleding uit te trekken.

Net als bij de Zeearend krijgen ze niet echt de kans op rustig te eten. De Bonte Kraaien maken er een sport van om ook de Buizerd af te leiden door aan z'n staart te trekken.

De Buizerds zijn ook onderling aan het vechten, dus hebben we voldoende afleiding om de dag door te komen.

Om 15:15 uur krijgen we zelfs nog bezoek van een Vos. Terwijl de Buizerd de laatste restje van de haas aan het nuttigen was, kwam de Vos ineens lang het water lopen.

Dag 4-Buizerd in het avondlicht

Helaas was de afstand te groot voor een goede foto.

Dag 4-ZonsondergangOmdat er op dit moment maar 1 auto is met 4×4, moeten we tot 16:15 wachten tot we worden opgehaald. Een mooie kans om onze spullen alvast op te ruimen en nog even door onze foto's te gaan. Natuurlijk maken we stiekem ook nog even een foto van de ondergaande zon.Dag 4-Ons vervoermiddel

Ook de rit vanaf de hut naar de hoofdweg is modderig en glibberig. Gelukkig komen we veilig op de hoofdweg en vandaar is het "appeltje-eitje" naar het hotel.

Als we daar om 17:00 uur aankomen is het weer de gebruikelijke routine van kaartjes inlezen, batterijen opladen en douchen.

De eerst snelle blik op je foto's van de dag brengen wel een teleurstelling met zich mee, maar af en toe zit er een verrassing tussen. Dag 4-Buizerd in vluchtZo was ik vandaag een beetje aan het oefenen geweest met het maken van vliegbeelden. In de ochtend met de meeuwen, maar later ook bij de Buizerd. Die konden we soms al van ver zien aankomen. Blijkt dat 1 van de vele opnames een heel mooi vliegbeeld bevat. Daar ben ik extra blij mee.

De overige 1.200 foto's moeten maar wachten tot we weer thuis zijn.