Autorit van Arica naar Putre

24 oktober 2013 - Putre, Chili

Vanmorgen om 09:30 uur werden we opgehaald door onze chauffeur en gids. Omdat we het grootste deel van Arica al hadden bekeken, zijn we eerst naar de haven gegaan. Daar kregen we uitleg over de overige 2 gebouwen van Eiffel en een korte rondleiding over de vismarkt op het terrein van de grote overslag haven. De volgende stop was de grote overdekte centrale markt. Hier hebben we o.a. uitleg gekregen over de diversiteit aan producten die uit de Azapa Valley komen; zoals olijven, kiwi’s en alle soorten groenten en fruit.

Dag 06 - GeoglyphVervolgens laten we Arica achter ons en rijden we de de Azapa Vallei in. Onderweg stoppen we bij 1 van de geoglyphs. Dit zijn tekeningen op de bergwanden gemaakt van stenen. De voorstelling verschillen van lama’s tot mensen en beslaan soms de hele omvang van de berg.

De volgende stop is Museo Arqueologico San Miguel de Azapa. Hier vond je een historisch overzicht van de originele bewonder van dit gebied van 7000 b.c. tot aan de invasie van de Spanjaarden. Het was indrukwekkend om te zien hoe de volkeren zich ontwikkelde van vissers tot handelaren. De collectie bestaat uit textiel, potterie en een flinke verzameling mummies uit verschillende periodes. Aan de overkant van het complex staat een nieuwe deel van het museum dat is gebouwd om de enorme collectie mummies te herbergen. Alleen bij de bouw ontdekte ze op het bouwterrein nog meer mummies, waar nu een expositie omheen is gebouwd. Zoals onze gids zo mooi omschreef; dit gebied is een enorme begraafplaats.

Dag 06 - het lunch menu    Dag 06 - Lunch @ La Pica del Muertito

Na de lunch gaan we verder richting Putre en stoppen halverwege voor twee bijzondere fenomenen. Toen we langs de weg stopte om een bijzondere cactus soort te bekijken die alleen in dit deel voorkomt, zette de chauffeur de auto stil en haalde zijn voeten van de pedalen. Op dat moment begon de auto te rijden en niet zoals je zou verwachten naar beneden, maar naar boven. Hoe dit kan is een raadsel, maar het is wel een vreemde gewaarwording. De cactus soort waar we voor stopte heet Candelabra en valt op omdat de stekels alleen op de stam zitten en de takken zitten alleen aan de bovenkant. Hierdoor lijkt hij een beetje op een meer armige kandelaar.

Onderweg stoppen we nog een keer bij een van de belangrijkste archeologische complexen van het gebied, Fort Pukara de Copaquilla.

Dag 06 - Guanaco’sAls we dichter bij Putre komen, zien we zelf een groepje zeldzame Guanaco’s, Lama achtige dieren die hier in het wild leven.Dag 06 - Groepje zeldzame Guanaco’s Eenmaal in Putre stoppen we eerst bij het restaurant om aan te geven hoe laat we willen eten en vervolgens gaan weer naar ons hotel. Eigenlijk slapen we in een stuga-achtige hutje met uitzicht op de bergen. Je kan hier wel goed merken dat je op 3.500 meter zitten, het is een stuk kouder en de lucht een stuk ijler. Een sprintje trekken zit er niet meer in.

Dag 06 - PutreOm 20:00 uur worden we met de auto opgehaald om te gaan eten. Ons hotel ligt een stukje uit het centrum en het is niet verstandig om vanaf het hotel naar het centrum te lopen. Ze hebben hier geen straatverlichting en het is echt pikkedonker als de zon onder is.

We eten in een lokaal restaurant, waar we een van de weinige toeristen zijn. De maaltijd bestaat uit soep en kip met een risotto van quinoa en een kop matte de coca. Na het eten lopen we nog even naar het dorpsplein, waar een voorstelling bezig is van lokale schoolkinderen. Weer terug in de kamer, blijkt de wc over te lopen en binnen no time staan de eigenaar en de gids in de kamer om het probleem op te lossen. Je moet hier echt van alle markten thuis zijn, want er zit geen loodgieter om de hoek. Gelukkig is het probleem snel opgelost en de rommel opgeruimd. Nu even tijd om het rustig aan te doen en mijn lichaam aan de hoogte te laten wennen.